چکیده:
گردشگری ورزشی یک صنعت خدماتی است و عمدتا به واسطۀ کیفیت خدماتی که ارائه میشود، تحت تأثیر قرار میگیرد. همچنین، میتوان گفت که کیفیت خدمات و رضایتمندی گردشگران از موضوعات مهم در سیاست گردشگری است که پرداختن به آنها میتواند موجب توسعه گردشگری و گردشگری ورزشی شود. از این رو، هدف این پژوهش بررسی چگونگی تأثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات گردشگری ورزشی بر رضایتمندی گردشگران بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. نمونۀ آماری این پژوهش 265 نفر از گردشگرانی بودند که در دیدار برگشت دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس در فرودین ماه سال 1390 در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق برگرفته از پرسشنامهای است که شانک در رسالۀ دکتری خویش در دانشگاه اوهایو مورد استفاده قرار داده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه با بهره گیری از تحلیل عاملی اکتشافی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت(Cronbach's Alpha=0.89). برای تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرم افزاری SPSS16 به منظور انجام آمار توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلۀ ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که از میان متغیرهای کیفیت دسترسی با ضریب اثر 79/0 و مقدار t 4، کیفیت مجموعه ورزشی با ضریب اثر 06/0 و مقدار t 61/0 و کیفیت مسابقه با ضریب اثر 61/0 و مقدار t 90/2، تأثیر کیفیت دسترسی بر رضایتمندی بیش از دو متغیر دیگر بود. علاوه بر این، تأثیر کیفیت مجموعۀ ورزشی بر رضایتمندی معنادار نبود. بنابراین، میتوان گفت که هر یک از ابعاد کیفیت خدمات گردشگری ورزشی تأثیر بخصوصی روی رضایتمندی گردشگران دارند که باید به آنها توجه نمود.
The sport tourism industry is a service industry، and as such is largely influenced by the quality of the services provided. Also، considering the service quality and satisfaction that are important issues in tourism policy، could be useful for sport tourism development. So، the objective of this research was to determine the effect of sport tourism service quality dimensions on sport tourists’ satisfaction. The research method was descriptive – correlation and the statistical sample consisted of 265 tourists attended to Tehran’s Azadi stadium for watching a football game between Esteghlal and Persepolis in March 2011. The research instrument was a questionnaire that had been used in Shonk’s PhD. dissertation. The validity was approved by doing Exploratory Factor Analysis and opinion of sport management experts. The reliability was verified by Cronbach’s alpha method، α=0/89). The SPSS16 was used to do descriptive statistics and exploratory factor analysis. Also، Confirmatory Factor Analysis and structural equation modeling (SEM) were done by LISREL. The results showed the effect of “access quality” (effect coefficient=0/79، T value=4) and “contest quality” (effect coefficient =0/61، T value=2/90) on satisfaction was significant but the influence of “sport complex quality” (effect coefficient =0/06، T value=0/61) on satisfaction was not significant. It can be concluded every dimension of sport tourism service quality has a special effect on the satisfaction of tourists that should be noted.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب بیان شده و با عنایت به اینکه درک ارتباط میان رضایت مشتریان و کیفیت خدمات ادراک شده توسط آنان مسألهای چالش برانگیز بوده است و ارائه خدمات با کیفیت و رضایتمندی گردشگران نیز نقش بسزایی در توسعه صنعت گردشگری ورزشی دارد، محققان بر آن شدند در قالب مدل مفهومی زیر (شکل 1) که بر گرفته از مدل تحقیق شانک (2006) میباشد، تأثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات بر رضایتمندی گردشگران ورزشی را مورد بررسی قرار دهند و به این سؤال پاسخ گویند که هر یک از ابعاد کیفیت خدمات گردشگری ورزشی چه تأثیری بر رضایتمندی گردشگران ورزشی دارد.
پس از انجام تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل مدل سازی معادله ساختاری برای بررسی تأثیر ابعاد مختلف کیفیت خدمات گردشگری ورزشی بر رضایتمندی گردشگران (که در شکل 2 آورده شده است) انجام گردید.
دسترسی به مقصد دسترسی به مجموعه ورزشی محیط مجموعه ورزشی تعامل کارکنان مجموعه ورزشی قیمت در مجموعه ورزشی کیفیت محصول فرآیند برگزاری رضایتمندی 46/0 28/0 04/0 01/0 004/0 36/0 03/0 بحث و نتیجهگیری ارائۀ خدمات با کیفیت، شاید از مهمترین عناصری باشد که موجب رضایت مراجعه کنندگان میشود؛ فقط سازمانهایی میتوانند این خدمات را به طور پایدار ارائه دهند که در مورد مراجعه کنندگان از نگرش جامعی برخوردار بوده و تعهد عمیقی به آنان داشته باشند (8).
علاوه بر این، نتایج نشان داد که تعامل کارکنان تأثیر معناداری بر کیفیت مجموعۀ ورزشی دارد و از بین مؤلفههای مربوط به این متغیر «برخورد دوستانۀ کارکنان» از بار عاملی بالاتری برخوردار است."