چکیده:
نمایش یکی از انواع هنرهای هفتگانه است که از سنتها و آیینهای کهن سرچشمه میگیرد. این آیینها در گذر زمان تغییراتی یافتهاند تا نمایش به شکل امروزی آن درآمده است. در این مسیر تکاملی، سبکهای مختلف نمایشی پدیدار شدند. امروزه از انواع مختلف این هنر، در حوزههای آموزشگری، درمانگری، تقویت اجتماعات و... مورد استفاده قرار گرفته است.بهرغم اهمیت این هنر و ارزش آن در بحث آموزش، بهنظر میرسد که در کتابهای درسی هنر اول راهنمایی سالهای ۱۳۶۶ هـ . ش تا ۱۳۹۲ هـ . ش به آموزش آن توجه کافی نشده است. در این مقاله، مولف با بررسی جایگاه این هنر در کتابهای درسی هنر اول راهنمایی۱۳۵۰ تا ۱۳۹۲هـ . ش و بیان ابعاد سودمند آموزش هنر نمایش در محیطهای آموزشی، به ضرورت درج صحیح آن در محتوای برنامة درسی این کتاب اشاره دارند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی ـ تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای بوده است. نتیجة بهدست آمده از این مقاله حاکی از آن است که استفاده از ظرفیتها و امکانات هنر نمایش شورایی بهعنوان بخشی از محتوای کتاب درسی هنر پایة هفتم میتواند برای دانشآموزان این پایه مفید واقع شود
خلاصه ماشینی:
"نتیجة بهدست آمده از این مقاله حاکی از آن است که استفاده از ظرفیتها و امکانات هنر نمایش شورایی بهعنوان بخشی از محتوای کتاب درسی هنر پایة هفتم میتواند برای دانشآموزان این پایه مفید واقع شود .
ش تألیف شد، آموزش هنر نمایش هیچگونه جایگاهی نداشت مقدمه سال اول دورة راهنمایی تحصیلی بهعنوان سرآغاز این دوره و زمان تغییر مقطع دانشآموزان و ورود آنها به دورهای جدید، همواره از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بوده است.
با توجه به دادههای آماری این تحقیق در جدول ۱، میتوان گفت که محتوای کتابهای درسی هنر سال اول راهنمایی از ابتدا تاکنون، بیشتر بر آموزش هنرهای تجسمی تمرکز داشته و در این میان، سهم هنر نمایش بسیار کم و ناچیز بوده است.
طبق تحقیقات بهعمل آمده در این پژوهش، که در پایاننامة مربوط نیز بهصورت مفصلتری به آن پرداخته شده است، برای بهبود هرچه بیشتر محتوای آموزشی کتاب درسی هنر اول راهنمایی و غنا بخشیدن به آن پیشنهاد میشود که در آن نهتنها به آموزش هنرهای تجسمی و هنرهای شنیداری بلکه به هنرهای نمایشی نیز که یکی از انواع هنر است و میتواند به تقویت انواع هوش در دانشآموزان کمک کند، با نگاهی ویژه پرداخته شود."