چکیده:
هدف از این تحقیق تبیین نقش نمایشگاه بین المللی محصولات ورزشی در توسعه بازار این محصولات از دیدگاه آمیخته بازاریابی ورزشی (5ps) بود. روش تحقیق از نظر راهبرد توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود که دادههای آن به شکل میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه تولیدکنندگان کالا و تجهیزات ورزشی حاضر در نمایشگاه به تعداد 72 شرکت داخلی و خارجی بود و تمام اعضای جامعه به شکل کل شمار بررسی شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای با تکیه بر مبانی نظری و پژوهشهای مشابه توسط محققان تنظیم شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی مناسب هر پرسشنامه، از آنها استفاده شد. در این تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و کندال استفاده شد. نتایج نشان داد که حضور در نمایشگاههای بینالمللی تجهیزات ورزشی موجب توسعه بازار محصولات ورزشی میشود و نیز استفاده صحیح از آمیختههای بازاریابی قیمت، مکان، محصول و ترویج در نمایشگاه به افزایش فروش و انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی میانجامد. اما آمیخته روابط عمومی و اطلاع رسانی مناسب در این زمینه نقشی ندارد.
The aim of this study was to investigate the role of international sporting goods fair in developing sport market regarding marketing mix (5ps). The study used a descriptive and field method and was conducted as a survey. The statistical population included all sporting equipment and goods producers who participated in the international fair (N=72 companies) and the sample equaled the population. A questionnaire was prepared by the researchers with an emphasis on theoretical basis and similar researches and the validity and reliability of the questionnaire were approved. Descriptive and inferential statistics such as Pearson and Kendall correlation coefficients were used. Results showed that participating in fair develops the sport goods market. Proper employment of marketing mix of price، location، product and promotion increases selling and domestic and foreign contracts. But، the marketing mix of public relations and proper information did not play a role.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه نمایشگاه های ورزشی در سطح ملی و بین المللی در سال های اخیر در کشورمان برگزار می شود، بررسی این مسئله که برگزاری نمایشگاه های ورزشی تا چه حد در توسعة بازار محصولات ورزشی مؤثرند؟ و نیز پاسخ به پرسش هایی از قبیل اینکه برگزاری این نمایشگاه ها تا چه حد اهداف تولیدکنندگان ورزشی را در مورد فروش و عقد قراردادهای مالی تأمین می کند؟ و اینکه استفاده از آمیخته های بازاریابی ورزشی تا چه حد در نمایشگاه ها بر کسب هدف فروش مناسب و ارتباط تجاری با شرکت های داخلی و خارجی تأثیر داشته اند؟ موضوع مهمی است که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است و از آنجا که این تحقیق برای اولین بار در حوزة محصولات ورزشی در ایران انجام می گیرد، پاسخ به این پرسش ها اهمیت بیشتری می یابد و تولیدکنندگان می توانند از آن در عرضه و فروش محصولات خود بهره ببرند.
رابطة عناصر آمیختة بازاریابی ورزشی با میزان فروش عنصر تعداد نمونه ضریب همبستگی سطح معناداری قیمت گذاری *فروش 47 0/347 0/017 مکان *فروش 47 0/413 0/004 محصول *فروش 47 0/292 0/047 اطلاع رسانی *فروش 47 0/22 0/137 فنون ترویجی و ترغیب *فروش 47 0/73 0/01 مقدار ضرایب همبستگی و ضرایب معناداری گزارش شده در جدول ٣ نتایج زیر را نشان می دهد: بین قیمت گذاری متناسب با نیاز مشتری و افزایش انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد؛ یعنی تناسب قیمت محصولات ورزشی با نیاز مشتریان در نمایشگاه موجب افزایش انعقاد قراردادهای تجاری می شود.