چکیده:
هدف از این تحقیق ارائه مدل موفقیت مدیریت دانش به منظور افزایش خلاقیت و یادگیری سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان ستادی سازمان تشکیل دادند که 160 نفر آنها بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش بود. پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد و روایی آن مورد تایید استادان مدیریت ورزشی کشور قرار گرفت. نتایج نشان داد تمامی هفت عامل موفقیت مدیریت دانش تاثیر مثبتی بر خلاقیت و یادگیری سازمانی دارند؛ اما هنگامی که تعامل و ارتباط عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با یکدیگر، و تاثیر توام متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته بررسی شد، تنها دو عامل راهبردها و سیاستهای دانش محور و مدیریت منابع انسانی سبب افزایش توام خلاقیت و یادگیری سازمانی شدند. پس به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با تقویت و گسترش عوامل مرتبط با مدیریت دانش میتوان زمینه تقویت خلاقیت و یادگیری سازمانی را در وزارت ورزش و جوانان فراهم کرد.
The present study aimed at presenting a model of knowledge management success in order to increase organizational creativity and learning in the Ministry of Sport and Youth of Iran. The study was a survey which used a correlation method. The statistical population consisted of expert staff of the ministry and 160 subjects were randomly selected by stratified random sampling method. A research-made key factors of knowledge management success questionnaire was used to collect data. The validity of this questionnaire was approved by sport management professors and the reliability was calculated as 0. 90 by Chronbach’s alpha coefficient. The results showed that all seven key factors of knowledge management success had a positive effect on organizational creativity and learning، but when the interaction and relationship of these factors and the effects of independent variables on dependent variables were analyzed، only two factors of knowledge-oriented strategies and policies and human resources management increased organizational creativity and learning simultaneity. It can be concluded that organizational creativity and learning can be improved in the Ministry of Sport and Youth through the development of knowledge management related factors
خلاصه ماشینی:
SigP میانگین انحراف معیار آزمون t فرهنگ سازمانی 0/245 2/89 0/99140 -1/204 اشتراک و تسهیم دانش 0/018 2/81 0/84303 -2/473 اختصاص پاداش 0/00 2/58 0/90445 -5/228 راهبردهای دانش محور 0/00 2/61 0/89558 -4/861 حمایت مدیران ارشد 0/00 2/41 0/91023 -7/234 مدیریت منابع انسانی 0/00 2/52 0/88191 -6/114 استفاده از فناوری اطلاعات 0/833 2/99 0/97708 -0/075 خلاقیت سازمانی 0/00 2/42 0/77080 -8/445 یادگیری سازمانی 0/444 2/92 0/78142 -1/037 همان طورکه در جدول ١ مشاهده می شود، عوامل فرهنگ سازمانی ، استفاده از فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در حد متوسط ( به دلیل اینکه مقدار P-Value بزرگ تر از ٠/٠٥ است )، و عوامل اشتراک و تسهیم دانش ، اختصاص پاداش برای کارکنان ، راهبردها و سیاست های دانش محور، حمایت مدیران ارشد، مدیریت منابع انسانی و خلاقیت سازمانی به صورت ضعیف در کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان وجود دارد.
مدل مذکور بیانگر آن است که دو عامل راهبرد و سیاست های دانش محور و مدیریت منابع انسانی از بین هفت عامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش مورد بررسی در این تحقیق تنها عواملی اند که سبب افزایش توأم خلاقیت و یادگیری سازمانی می شوند.
همان طورکه در جدول ٢ مشاهده می شود، در میان کارشناسان ستادی وزارت ورزش و جوانان کشور عوامل فرهنگ سازمانی ، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و یادگیری سازمانی در حد متوسط ، و عوامل اشتراک و تسهیم دانش ، اختصاص پاداش برای کارکنان ، راهبردها و سیاست های دانش محور، حمایت مدیریت ارشد، مدیریت منابع انسانی و خلاقیت سازمانی به صورت ضعیف ، وجود دارد.