چکیده:
زمینه: هدف پژوهش حاضر نیازسنجی پیش حرفه ای برای دانش آموزان کم توان ذهنی بود.
روش: نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر از والدین با فرزند کم توان ذهنی و 30 نفر از معلمان شاغل در مدارس ویژه شهرستان خدابنده بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه نیازسنجی با استفاده از دو فرم والدین و معلم (محقق ساخته) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که برای آموزش مهارت های پیش حرفه ای به دانش آموزان کم توان ذهنی بهتر است مقوله ها و نیازهای آموزشی مانند: مهارت های اجتماعی، مهارت های شناختی، مهارت های پایه تحصیلی، مهارت های روابط بین فردی، مهارت های ارتباطی، مهارت های عملکردی، تقویت اعتماد به نفس و خلاقیت استفاده از افراد متخصص در آموزش مهارت های حرفه ای و آموزش مهارت ها و حرفه های مناسب در برنامه آموزشی گنجانده و اجرا شوند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان کم توان ذهنی صرف نظر از علل و سطح کم توان ذهنی شان، نیازمند آموزشی هستند که آن ها را برای زندگی مستقل آماده کند.
نتیجه گیری: بدین منظور اجرای برنامه های آموزشی برای افزایش توانایی دانش آموزان کم توان ذهنی برای کارکرد مستقل تر در زندگی روزمره بسیار ضروری است و یکی از اقدامات اساسی برای دستیابی به این هدف، نیازسنجی پیش حرفه ای برای آن هاست. در واقع آموزش مهارت های پیش حرفه ای برای آماده سازی کودکان کم توان ذهنی برای ورود به دوره حرفه آموزی و محیط کار ضروری است.
Background: The purpose of this research is Pre-vocational assessment of mentally retarded students.
Method: Population of study includes all teachers who work in Khodabande Province. Among all، 30 parent of children with mental retardation and 30 teachers at Exceptional schools were selected as sample group. Data obtained by using two questionnaires. The results were analyzed by using the descriptive statistics.
Results: Findings indicate that it is better for training pre-vocational skills to mentally retarded students، educational needs such as social skills، cognitive skills، basic educational skills، interpersonal skills، relation skills، performance skills، self-assurance reinforce، creativity reinforce، use expert to train career skills، train proper skills and careers، service training for teachers and train prospering jobs with student’s social setting، apply in Training program. The results indicate that mentally retarded students regardless reasons and level of their mentally retardation، requires education that prepared them for independent living.
Conclusion: Apply of training programs to enhance ability to act more independently in everyday life is essential. One of the important actions for access to this aim is pre-vocational assessment for mentally retarded students. In fact، pre-vocational training skills are necessary for preparing mentally retarded children for professional courses and workplace training.