چکیده:
هدف اصلی ابن تحقیق بررسی و تحلیل شاخص های روان سنجی و سطوح حیطه شناختی سوالات امتحانات نهایی دروس ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرم آباد بود. از هر کدام از جامعه های آماری برگه های نمره گذاری شده دروس ریاضیات و علوم ١٠٠٠ برگه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و برای تعیین سطوح حیطه ای شناختی نمونه ای به حجم ٢٥ نفر از دبیران ریاضیات و علوم با روش تصادفی ساده انتخاب و از روش توافقی دلفی دو مرحله ای استفاده شد. نتایج محاسبات نشان داد که ضریب دشواری سوالات امتحانی مناسب نبودند ولی ضریب تمیز سوالات امتحانی به استثنای تعداد کمی از سوالات مناسب بودند. بررسی پایایی و روایی محتوایی نشان داد که سوالات دارای پایایی و روایی محتوایی بوده اند. نتایج همچنین نشان داد که سوالات امتحان درس ریاضیات به اندازه گیری سطوح بالای حیطه شناختی (ترکیب و ارزشیابی ) اختصاص نداشتند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی و تحلیل شاخص های روان سنجی و سطوح حیطه شناختی سوالات امتحانات نهایی دروس ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرم آباد علی عباس میرآقایی 1 ، حسین سپاسی 2 ، بهناز مهاجران 3 و علیرضا قلعه ای 4 چکیده واژه های کلیدی : نویسنده ی رابط : کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی ، دانشگاه شهید چمران اهواز (a.
شرقی (١٣٨٣) در تحقیقی به بررسی شاخص های روان سنجی سؤالات امتحانات نهایی Gado زیادی از دانش آموزان را اندازه گیری می کنند و نتایج آنها دارای پیامدهای بسیاری است ، لازم است که شاخص های روان سنجی (دشواری ، تمیز، پایایی و روایی محتوایی ) و اهداف آموزشی که سؤالات این امتحانات می سنجند، مورد بررسی قرار گیرند.
تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شاخص های روان سنجی و سطوح حیطة شناختی سوالات امتحانات دروس نهایی ریاضیات و علوم پایه سوم راهنمایی شهرستان خرم آباد پرداخت .
در مرحله ای اول سوالات ریاضیات و علوم در بین دبیران انتخاب شده توزیع شد، و از آنها خواسته شد که سطح حیطه شناختی را که هر کدام از سوالات مورد اندازه گیری قرار می دهند، مشخص کنند، پس از گردآوری داده ها محقق Best تمیز مطلوب برخوردار بودند و توانسته بودند بین توانایی های پاسخ دانش آموزان قوی و ضعیف تمیز بگذارند.
در آزمون های پیشرفت تحصیلی ضریب پایایی بالای ٨٠ صدم عموما به عنوان ملاک مطلوب پایایی در نظر گرفته می شود (گادو، ٢٠٠٤)، همانطور که جدول ٤ نشان مـی دهـد، ضریب پایایی هر کدام از نمرات دروس ریاضیات و علوم برابر با ٠."