چکیده:
هدف این مطالعه ، مقایسه سیستم های بازداری - فعال سازی رفتاری و وضوح هیجانی در دانش آموزان با و بدون تجربه تروماتیک بود. در یک مطالعه مقطعی ، تعداد ١٠٠٠دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین مدارس شهر مشهد انتخاب و پس از غربالگری ، در دو گروه دارای (٢٥٣ نفر) و بدون تجربه تروماتیک (٣٠٩ نفر) قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرند کردن حوادث تروماتیک - فرم خودگزارش دهی ، مقیاس ضربه رویداد- تجدید نظرشده ، مقیاس رگه های فراخلقی و مقیاس فعال سازی - بازداری رفتاری استفاده شد. نتایج نشان دادکه دانش آموزان با تجربه تروماتیک در سیستم فعال سازی - بازداری رفتاری و وضوح هیجانی میانگین نمرات کمتری دارند (0.001>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیزنشان داد که سیستم فعال سازی رفتاری ، سیستم بازداری رفتاری و وضوح - هیجانی ١٩درصد از واریانس علائم استرس پس از سانحه را در افراد با تجربه تروما به طور معناداری تبیین می کند. این نتایج بیان می کندکه دانش آموزان با تجربه تروما در سیستم بازداری - فعال سازی رفتاری با مشکلات بیشتری مواجه بوده و وضوح هیجانی کمتری دارند.
خلاصه ماشینی:
"Tabak, Green, Wynn, Proudfit, Altshuler & Huran 74 وضوح هیجانی در دانش آموزان با و بدون تجربه تروما و نقش این متغیرها در پیش بینی شدت تجربه تروماتیک می باشد.
این یافته با نتایج پژوهش های اسلوباداسکیا و همکاران (٢٠٠١)، موریس و همکاران (٢٠٠٥)، پیکت و همکاران (٢٠١١) و سپاه منصور(٢٠١٠) مبنی بر رابطه معنادار مثبت بین سیستم بازداری رفتاری و اختلالات اضطرابی و همچنین علائم استرس پس از سانحه ، ناهمخوان می باشد.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سیستم فعال سازی - بازداری رفتاری و وضوح - هیجانی ١٩درصد از واریانس علائم استرس پس از سانحه را تبیین کرده و هر سه متغیر برای علائم استرس پس از سانحه دارای توان پیش بینی معناداری بودند و از بین این متغیرها وضوح هیجانی بیشترین توان پیش بینی را دارا است .
همچنین با توجه به عدم وجود یافته های متناظر در پیشینه ، از این یافته می توان استنباط کرد که سیستم فعال سازی - بازداری رفتاری و وضوح هیجانی تأثیر قابل ملاحظه ای بر علائم استرس پس از سانحه دارند، لذا برای روشن شدن این نکته لازم است که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
این نتیجه با پژوهش های اهرینگ و کوآک (٢٠١٠)، بودن و همکاران (٢٠١٢) و پیکت و 83 همکاران (٢٠١١) مبنی بر تأثیر سیستم فعال سازی -بازداری رفتاری و وضوح هیجانی بر علائم استرس پس از سانحه ، همسو می باشد.
The relationship between behavioral inhibition and activation systems and 87 مقایسه ی سیستم بازداری ـ فعال سازی رفتاری و وضوح هیجانی در دانش آموزان با و بدون تجربه تروماتیک behavioral and emotional problems in adolescents."