چکیده:
پژوهشگران در سالهای اخیر تلاش کردهاند میان رشتگی را در چارچوب نظریههای مختلفی بازنمایی کنند. با این وجود، ابعاد و زوایای آن در جامعۀ علمی به نیکویی مورد واکاوی قرار نگرفته است. این پژوهش با هدف مفهوم پردازی توسعۀ برنامههای میان رشتهای از منظر نظریه سیستمهای پیچیده به انجام رسیده است. این پژوهش از نوع کیفی و در آن از روش «گروه کانونی» استفاده شده است. نمونۀ آماری این پژوهش شامل؛ 7 نفر از اعضاء هیات علمی که در زمینۀ پژوهش دارای تجربه و فعالیت پژوهشی بودهاند، میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی، و بطور مشخص تحلیل تم(مضمون)، کد گذاری باز، و محوری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از بعد کارکردی، عواملی همچون؛ 1- تفکر میان رشتهای، 2- بلوغ رشتهای، 3- توجه رسمی، 4- نیاز سنجی و مسئلهیابی، 5- تولید دانش تلفیقی، و 6- شبکه سازی در توسعه برنامههای میان رشتهای موثرند. همچنین از بعد ساختاری؛ 1- نهاد سازی، 2- ساختار برنامه درسی 3- عوامل سازمانی و 4- ساختار ذهنی افراد، بر توسعه برنامههای میان رشتهای تاثیر گذارند. با اجرای این پژوهش این نتیجه حاصل شد که؛ میان رشتگی نه تنها خود حاصل پیچیدگی است، بلکه توسعه و تداوم بخشی فعالیتهای میان رشتهای در فراهمسازی ظرفیتهای پیچیده در سیستم دانشگاه، نقشی بسیار اساسی ایفا میکند.
خلاصه ماشینی:
اقتضائات اجتماعی ایجاب می کند که چندرشته ای را ایجاد کنیم که ممکن است چند سال بعد تبدیل شود به میان رشته ای K,3,4,5,6,7 ادامه جدول٢- کد گذاری باز و محوری مصاحبة کانونی بعد مقوله ها مفاهیم گزارههای کلامی کد کارکردی نیاز سنجی و مسئله یابی توجه به نیازهای معرفتی بشر و دانش نو برخی از مواقع که میان رشته ای هایی بر اساس نیاز صنعت تأسیس می کنیم دانشگاه را دنباله رو صنعت می کنیم حال آن که آن نیاز صنعت اساسا کاذب است علایق معرفتی و علایق دانشی هم از جمله عواملی است که ما را به سمت میانرشته ایها و ترکیب رشته ها به همدیگر سوق می دهد K,1,2,3,4,5 تولید دانش تلفیقی فراهم ساختن متن و محتوای تلفیقی در طی زمان ساختار تلفیقی رشته یعنی اینکه محتوای یک رشته و دروس آن هم شکل تلفیقی بگیرد گذر زمان لازم است تا علم اولیه تولید شود و بعد کنار هم جمع شوند K,4,5,6,7ی ف ، ی ر تولید نشریات علمی در حوزة میانرشته ای در خصوص موانع برنامه های میان رشته ای مشکل چاپ مقاله ها وجود دارد K,1,4,5,6,7 ایجاد دوره های عمومی (جامع ) میان رشته ای می توان برای ایجاد برنامه میان رشته ای اول دوره جنرال آن رشته را ایجاد کرد ولی در نظر داشت که مثلا در پنج سال آینده قرار است یک گرایش خاصی از آن برنامه رشد کند و در طی این پنج سال و با انجام پروژه های مختلف دانش لازم را تهیه کرد و بعد آن رشته جدید را راه اندازی کرد K,1,2,3,4,5,6,7ی ف ، ی ر ایجاد دوره های میان رشته ای پژوهش محور باید یک دانش مؤخری وجود داشته باشد لذا می توان فعلا با پژوهش شروع کرد و بستر آن را فراهم کرد تا یک خوراکی آماده شود K,1,2,3,4,5,6,7ی ف ، ی ر شبکه سازی ایجاد ارتباط دیالکتیکی و غیر خطی بین رشته ها و اعضاء گروه های آموزشی این مسئله ممکن است سیصد سال طول بکشد.