چکیده:
تربیت معلم را میتوان از جمله سرنوشتسازترین و مهمترین مولفههای نظام تعلیم و تربیت هر کشور، دانست. چرا که موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول و شایستگی هر نظام آموزشی، منوط به توانمندیها، قابلیتها و شایستگیهای حرفهای معلمانی است،که مجریان اصلی برنامههای درسی در محیطهای واقعی میباشند. با توجه به تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و تحول بنیادین در آموزش و پرورش کشورها اهمیت بهروز رسانی و اصلاح نظام تربیتمعلم متناسب با تغییرات مذکور و توجه به ارزیابی نظام آموزشی تربیتمعلم، امری ضروری به نظر میرسد. با این تفاصیل مقاله حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامهدرسی تربیتمعلم در کشورهای کره جنوبی، انگلستان و ایران به منظور اصلاح و به روزرسانی هرچه بهتر برنامهدرسی نظام تربیتمعلم کشور، نگاشته شده است. واحدهای تطبیق در این مقاله، از میان هفت کشور ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کره جنوبی و مالزی انتخاب شده است که از این میان محقق دو کشور کره جنوبی و انگلستان را که مطابق گزارشهای بین المللی منتشر شده در پایگاههای ارزیابی علمی جهان در سالهای اخیر در زمینه فعالیتهای مربوط به بهسازی تربیت معلم از جمله کشورهای پیشرو در جهان هستند را برای مطالعه برگزیده است. این پژوهش یک پیمایش تطبیقی بوده و اطلاعات مورد نیاز آن، برای پاسخگویی به سوالات، از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای فصلی و سالیانه برخی از سایتهای بین المللی چون یونسکو، سایمگو و بانک جهانی گردآوری شده است. الگوی مورد استفاده در این زمینه الگوی بردی است که دارای چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی میباشد. در این الگو ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره کشورها گردآوری و تفسیر شدند، سپس طبقه بندی و در مرحله آخر تفاوتها و تشابهات مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. نتایج بدست آمده در مقاله حاضر حاکی از اختلاف معنادار و تفاوت اساسی بین نظام ارزیابی کیفیت برنامهدرسی ایران و دو کشور انگلستان و کرهجنوبی در حوزههای؛ارزیابی اهداف برنامهدرسی، محتوا برنامهدرسی و فرایند یاددهی و یادگیری در برنامهدرسی میباشد.
Throughout its history,
curriculum has experienced growing
number of ideas and concepts. Deliberative
action is among the most important
concepts that have recently found itself as
the object of renewed examination by
researchers. It is very concept that has been
emphasized as an unprecedented solution
for curriculum issues. Deliberative action
is an intelligent and rational method. It
represents an approach that while taking
into consideration the curriculum in its
totality, chooses the most practical and
possible solution to the problems in this
area. This paper intends to draw attention
to the fundament, concepts and plethora of
insights concerning deliberative action
from a descriptive-analytical standpoint. It
would examine the views expressed by
Dewey, Schwab, Reid, walker and
westbury who represent the most renowned
thinkers on the topic. Findings indicate
given their adopted philosophical
foundations, these theoreticians have
offered different definitions concerning
deliberative action and have maintained
certain characteristics for it. This paper
concludes that deliberative action is a
multi-faceted competency of a cyclic
nature which are composed of components
such as teachers, pupils, course topic,
background, status and curriculum.
خلاصه ماشینی:
دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي Journal of Higher Education Curriculum سال ٥، شماره ٩، بهار و تابستان ١٣٩٣، ٢٥-٧ Studies Vol. 5, No. 9, 7-25 بررسي تطبيقي نظام ارزيابي کيفيت برنامه درسي تربيت معلم در کشورهاي کره جنوبي، انگلستان و ايران Towards a Deliberative Curriculum; A Study of Theoretical and Practical Requirements تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٢/١٢/١٥، تاريخ ارزيابي: ١٣٩٣/٢/١٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٣/٦/٢٥ اميد امراله ١، دکتر رضوان حکيم زاده ٢ Omid Amrollah- Dr. Rezvan Hakimzadeh چکيده : تربيت معلم را ميتوان از جمله سرنوشت سازترين و ,Abstract:Throughout its historycurriculum has experienced growing مهم ترين مؤلفه هاي نظام تعليم و تربيت هر کشور، دانست .
در ايـن قسـمت از مقالـه ابتـدا بـه تشـريح 12 دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال ٥، شماره ٩، پاييز و زمستان ١٣٩٣ مختصري از تاريخچه نظام تربيت معلـم در کشـورهاي کـره جنـوبي، انگلسـتان و ايـران خـواهيم پرداخت ؛ تاريخچه تربيت معلم در کشورکره جنوبي: کشور کره جنوبي از دهه ي ٧٠ نوسازي در نظام آموزش و پرورش را آغاز کرده و در ايـن دو دهه براي تغيير کيفي وضعيت معلمان اقداماتي را انجام داده است .
در سـال ١٩٩٥ دولـت کره جنوبي اعلام کرد که در طرح نوسازي نظام آموزش و پرورش « ارتباط مـدارس و حـوزه هـاي شغلي بسيار مهم است و اين ارتباط به مثابه طرحي براي کيفي کردن معلمان در نظر گرفته شـد و تاکيد گرديد که رشد و توسعه برنامه هاي درسي تربيت معلم بايد به گونه اي باشد کـه معلمـان بتوانند در عمل آن را تجربه کنند»( فرهمنديان ، ١٣٧٩).