چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی میزان اهمیت وفاداری به برند در هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر ایران، بر حسب میزان درآمد و هزینهکرد افراد بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هواداران دو تیم لیگ برتر فوتبال ایران (استقلال و پرسپولیس) می باشد که با توجه به روش برآورد داده ها، حجم نمونه این مطالعه 200 نفر از هواداران این دو تیم در نظر گرفته شد. برای بررسی روابط از روش داده های ترکیبی یا پانل دیتا استفاده شد. نتایج این آزمون که با استفاده از برنامه Eviews انجام گرفت. طبق نتایج، ضریب درآمد بیمعنی به دست آمد ولی ضریب هزینهکرد معنیدار بود و ارتباط صحیحی را با میزان وفاداری به برند را نشان داد به این ترتیب که با افزایش وفاداری افراد به برند میزان هزینهکرد افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا، توسعه صنعت ورزش و همچنین حرفه ای شدن لیگ ها، باشگاه ها و تیم های ورزشی، منجر به افزایش توجه به اهمیت هواداران ثابت ، به عنوان مشتریان اصلی این حوزه شده است .
بنابراین ، ضروری است که در کشورمان نیز نگاه مدیران باشگاه های فوتبال ، به این مقوله مهم و تاثیرگذار تغییر اساسی کند و برنامه ریزی های راهبردی برای جذب هواداران بیشتر و کسب حمایت افزون تر آنها از باشگاه ها و تیم های محبوبشان انجام شود.
روش شناسی هدف این تحقیق ، بررسی میزان اهمیت وفاداری به برند در هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر ایران ، بر حسب میزان درآمد و هزینه کرد افراد بود.
در این راستا، یافته های به دست آمده از نتایج تحقیق نشان داد با افزایش وفاداری هواداران به برند میزان هزینه کرد آنها، افزایش می یابد، یعنی هودارای که به برند تیم خود وفادار است این آمادگی را دارد تا پول زیادی خرج تیم خود کند.
سوم ، با توجه به نتایج تحقیق هزینه خانوارهای ایرانی که حاکی از افزایش میزان هزینه - کرد در بلیط و ورودیه در طی ٥ سال مورد مطالعه بوده و بیانگر افزایش گرایش مردم جهت مشارکت در ورزش است و از آنجایی که در این تحقیق نیز مشخص شد که میزان وفاداری به برند هواداران بر میزان هزینه کرد آنها تاثیرگذار است ، پس به نظر می رسد، اکنون بستر مناسبی فراهم است تا با سیاستگذاری صحیح ، روز به روز بر تعداد افراد وفادار به برند افزوده شود."