چکیده:
تقویت مطبوعات ورزشی به عنوان یک رسانهی گروهی در به تصویر کشیدن قهرمانیها، ورزش بانوان، صنایع ورزشی، فرهنگ رفتار تماشاگران و طرفداران ورزشی و امثال آن از موضوعات مهم در ورزش است. هدف تحقیق بررسی عوامل اجتماعی موثر برگرایش به مطالعه روزنامه های ورزشی می باشد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعهی آماری کلیهی شهروندان بالای 20 سال شهر ارومیه که حداقل دارای مدرک دیپلم بودند که با استفاده از از روش نمونه گیری مرحله ای 368 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته که پایایی آن با استفاده از روش آزمون ـ باز آزمون(77/0=r) استفاده شد. از آزمون تحلیل عاملی و تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین احساس مسئولیت و مطالعهی مطبوعات (11.27 f= ، 0.000 sig= )، مشارکت (3.42f= ، 0.003 sig= )، اعتماد به مطبوعات (6.025 f= ، 0.000 sig= )، استفاده از سایر وسایل (4.58f= ، 0.000sig= ) و احساس سهیم بودن در سرنوشت (6.145f= ، 0.000 sig= ) با میزان مطالعه مطبوعات رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین، روزنامه های ورزشی جهت مطالعهی بیشتر مطبوعات ورزشی باید به این عوامل توجه داشته باشند.
Amplifying sports papers as a media to portray champions، women’s sports، sports industry، cultural and behavioral aspects of viewers and fans and such are crucial issues in sports. The purpose of this paper is to study the social factors that influence tendency to read sports papers. It deploys qualitative research method with survey conducted as a field study. Statistical population consisted of every citizen with the age of 20 or above located in Urumia who has finished high school and 368 samples were studied with multistage sampling. A self-administered questionnaire was used with the reliability being tested via test-retest method (r=0.77). Factor analysis test and one-way analysis of variance as well as Pearson correlation coefficient were applied to analyze data. Findings showed that there is a positive and significant relation between sense of responsibility and reading paper (sig= 0.000، f=11.27)، collaboration (sig=0.003، f=3.42)، trusting papers (sig=0.000، f=6.025)، utilizing other tools (sig=0.000، f=4.58) and sense of playing role in own fat (sig=0.000، f=6.145) with extent of reading papers. Hence، sports papers should consider these factors in order to attract more readers.
خلاصه ماشینی:
رسانه های چاپی نظیر مطبوعات ورزشی، توسط افرادی خریداری می¬شوند که می¬خواهند آن¬ها را بخوانند؛ لذا خوانندگان این نوع رسانه تمایل بیشتری برای پذیرش اطلاعات آن دارند (پیتس و استوتلار ، 2002) انسان امروز به معنای خاص کلمه، یک انسان اجتماعی است؛ یعنی نمی¬تواند جزیره¬ای و محلی فکر و زندگی کند؛ انسانی که به سبب تحولات ناگهانی عصر خود با زندگی تازه¬ای مواجه شده است و در برابر چشم اندازهای وسیع تر، پیچیده¬تر، و در عین حال اضطراب آور قرار گرفته است، نیاز دارد نسبت به آن چه اطراف خود می گذرد، آگاه باشد (جانس ، 2004).
بنابراین، با توجه به مطالب اظهار شده و به زعم نویسندگان تحقیق حاضر از آن جا که بسیاری از مردم شهر ارومیه حتی تحصیلکردگان از بسیاری از مسائل و برنامه های کشور در خصوص ورزش بی-اطلاعند یا آگاهی آنان پایین است و ازسوی دیگر، بیشتر تحقیقاتی که در باره مطبوعات و رسانه های ورزشی صورت گرفته، در کلان شهرها بوده است که تعمیم یافته ی آن به شهرهای دیگر خالی از اشکال نیست.
یافته های تحقیق <رجوع شود به تصویر صفحه> نتایج جدول 2 نشان می دهد که 55/22درصد اصلا روزنامه نمی خوانند و 81/50 کمتر از 30 دقیقه مطالعه مطبوعات ورزشی دارند که نشان دهنده¬ی میزان پایین مطالعه روزنامه¬های ورزشی در بین نمونه مورد پژوهش است.
یکی دیگر از متغیر های که باعث گرایش مردم به مطالعه مطبوعات ورزش می شود ، احساس سهیم بودن در سرنوشت خود و جامعه است.