چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکههای اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آنها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکههای اجتماعی ایرانی بر اساس شاخصهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" و از حیث هدف "توصیفی" و از نوع ارزشیابی است. جامعه پژوهش شامل 6 شبکه عمومی خارجی و یک شبکه داخلی و 6 شبکه تخصصی خارجی و سه شبکه تخصصی داخلی میباشد. مدل مورد استفاده برای انجام مقایسات مدلان.آی.سی.آی استفاده شده است این مدل مخفف چهار واژهدسترسی، اعتبار منابع، هوشمندی و تعاملات است که برای تحلیل ساختار شبکههای اجتماعی و سنجش توانمندیهای آنها استفاده میشود. 33 شاخص اصلی برای این معیارها مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق نشان میدهد شبکههای فیس بوک، مای اسپیس و کلوب در میان شبکههای عمومی بیشترین میزان تطابق با معیارها را دارند و سه شبکه گود ریدز، اچ آر و لینکدین در میان شبکههای تخصصی بالاترین میزان مطابقت را با معیارهای سنجش توانمندیهای شبکههای اجتماعی دارا هستند. در پایان نیز با توجه به انجام مقایسات و تحلیل نقاط اشتراک و قوت و ضعف هر یک از شبکهها راهکارهائی به منظور بهبود وضعیت شبکههای اجتماعی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر بر آن است تا بر اساس ٤ معيار دسترسي ١، هوشمندي ٢، تعاملات و 3 اعتبار منابع ٤ و زير معيارهاي آن ها که از شاخص هاي سنجش توانمندي يک شبکه اجتماعي هستند، ١٦ شبکه اجتماعي با موضوع هاي تخصص و عمومي خارجي و داخلي مورد مقايسه و ارزيابي قرار گيرند.
راهکارهاي مناسب براي بهبود وضعيت شبکه هاي اجتماعي فارسي در مقايسه با ساير شبکه هاي خارجي و بر اساس اين مؤلفه ها کدامند؟ پيشينه نظري تحقيق امروزه با گسترش کاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در زندگي روزمره ، نسل جديدي از ابزارهاي اينترنتي شکل گرفته اند که امکانات بيشتري را براي روابط متقابل ، 1- Navigation 2- Intelligence 3- interactivity 4- Source credibility مذاکره ، گفتگو و به طور کلي ارتباطات دو سويه فراهم آورده است (بشير و افراسيابي، ١٣٩١).
فهرست مناسبي از شبکه هاي اجتماعي داخلي در منابع بين المللي وجود ندارد و تنها سايت ويکي پديا در فهرست خود به شبکه کلوب به عنوان يک شبکه اجتماعي با تعداد کاربران بالا اشاره کرده است که در اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است .
هوشمندي اعتبار منابع تعاملات دسترسي 86% 72% 100% 100% 86% 72% 89% 8596% 89% 8697% 5676% 89% 5296% 14% 4259% 45% 34% 45% 34% 2132% 34% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 88% 88% 88% نمودار ٢: توزيع درصد فراواني ميزان تطابق قابليت هاي شبکه هاي اجتماعي تخصصي با ابعاد و مولفه هاي سنجش در بررسي زيرمولفه "دسترسي"، تمامي شبکه هاي اجتماعي تخصصي خارجي از ١٠٠% شاخص هاي در نظر گرفته شده استفاده کرده اند.