چکیده:
افزایش اهمیت دانش و روند رو به رشد اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، مدیریت دانش را به یک ابزار راهبردی و ضروری به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی تبدیل نموده است؛ به گونه ای که مدیریت دانش می تواند به عنوان عاملی متفاوت در محیط های تجاری عمل نموده و به افراد در پذیرش سریع تر و راحت تر وظایف شان کمک نماید. از این رو سازمان ها در دنیای اقتصادی متلاطم امروزی به منظور ایجاد و حفظ مزیت رقابتی سعی بر پیاده سازی موفق مدیریت دانش دارند. اما پیاده سازی موفق مدیریت دانش مستلزم شناخت و بررسی عوامل کلیدی مدیریت دانش و اقدام بر اساس عوامل شناسایی شده میباشد. بنابراین در این پژوهش بر تأثیر زیرساختهای مناسب مدیریت دانش به واسطه شناسایی عوامل کلیدی زیرساخت در بانکداری الکترونیکی تمرکز نمودهایم، و بدین منظور بانک ملت استان قم را به عنوان جامعه آماری انتخاب نموده ایم؛ و داده های پژوهش را از طریق پرسش نامه گرد آوری کرده و سنجش پایایی نیز با محاسبه نرخ ناسازگاری برآورد گردیده است؛ همچنین جهت اولویتبندی شاخصها از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره برده ایم؛ یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در میان 3 معیار اصلی به ترتیب معیارهای «زیرساخت فناوری اطلاعات، زیرساخت دانش و زیرساخت سازمانی» دارای بیشترین اهمیت میباشند
خلاصه ماشینی:
بسياري از شرکت ها در حالي قصد اجراي مديريت دانش را دارند که از بهترين روش براي اجراي آن مطمئن 1- Walczak 2- Chang and Chuang 3- Gandhi 4- Ralph and Ellis 5- Karabag 6- Emadzade 7- Sarvary 8- Handzic نيستند (موفت و همکاران ، ٢٠٠٢؛ ونگ و آسپين وال ، ٢٠٠٥) و به طور کلي ، سازمان هاي تجاري در پياده سازي موفق مديريت دانش به دليل عدم شناسايي عوامل موفقيت مديريت دانش شکست مي خورند(گرينر و همکاران ، ٢٠٠٧؛ شهيزان و لايث ، ٢٠١١).
اما با وجود مطالعات مختلف انجام شده به منظور کشف و معرفي مديريت 1- Singh and Kant 2- Slagter 3- Critical Success Factors 4- Alazmi and Zairi 5- Huang and Lai 6- Wong دانش موفق ، تعريفي که بر آن اتفاق نظر وجود داشته باشد، وجود ندارد(جنکس و همکاران ، ٢٠٠٩؛ مهرگان و همکاران ، ٢٠١٢) و امروزه آرزوي بزرگ بسياري از سازمان ها، تعريف يک سيستم مديريت دانش مناسب و مديريت موفق دانش خود مي باشد(اخوان و همکاران ، ٢٠٠٦) بديهي است ، موفقيت مديريت دانش در سازمان به عوامل متعددي بستگي دارد(جاکوو و همکاران ، ٢٠٠٥).
فرآيند تحليل سلسله مراتبي اجازه مي دهد تصميم گيرندگان يک مسئله پيچيده را در ساختار سلسله مراتبي که شامل هدف ، معيار، زير معيار و جايگزين است را مدل سازي 1- Mohamed 2- Vaccaro 3- Walsham 4- Vărzaru1 and Jolivet 5- Enayati and Ghasabeh 6- Enayati and Ghasabeh 7- Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) 8- Hozairi نمايند(ساعتي ، ١٩٩٠؛ ستوده گوهر و همکاران ، ٢٠١٢) هم چنين در اين روش تصميم - گيرنده مي تواند ميزان ارجحيت اش را در خصوص هر جفت از عناصر بصورت اهميت يکسان ، اهميت نسبي، اهميت زياد يا خيلي زياد يا اهميت مطلق (يک عنصر نسبت به عنصر دوم ) اعلام نمايد.