چکیده:
تجارت الکترونیک از جمله موضوعات مهم در سالهای اخیر است که توجهات زیادی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به خود معطوف کرده است. پایین آوردن هزینههای جمع آوری اطلاعات از مشتریان، دسترسی به طیف وسیعی از مشتریان و تعامل با شبکهای از تاثیر گذاران محیطی تنها پارهای از مزایای این تجارت است. با این وجود این تجارت در کشورمان همچون طفلی نوپا در آغاز راه خود بسر می برد از اینرو شناخت جوانب و زوایای مختلف نیازمند اهتمام محققان کشور است. لذا در پژوهش پیش رو ضمن معرفی این تجارت، عوامل موثر بر پذیرش چنین تجارتی براساس پژوهشی پیمایشی ـ توصیفی در شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس مورد بحث قرار گرفته است. نتایج تحقیق حکایت از این حقیقت دارد که 5 عامل درون سازمانی، حمایتی، زمینه ای، تکنولوژیکی و محیطی عوامل موثر بر پذیرش چنین تجارتی هستند. همچنین تحلیل به کمک الگوی تاپسیس خاکستری(Grey Topsis) نشان داد که از میان عوامل فوق الذکر،دو عامل حمایتی و محیطی، مهمترین عوامل در پذیرش این تجارت است.
خلاصه ماشینی:
"از این رو با عنایت به رتبه بدست آمده در ارتباط با دو عامل پراهمیت دارتر (حمایتی و محیطی) تمرکز پیشنهادها و راه کارهای کاربردی تحقیق (پاسخگویی به سوال سوم تحقیق ) بر آنها استوار خواهد بود و راهکارهای زیر برای تسریع در تسهیل پذیرش مقوله تجارت الکترونیک در SMEs صنایع غذایی استان فارس پیشنهاد می گردد: الف ) تصویب و اجرای آیین نامه ها و مواد قانونی مرتبط با اجرایی سازی و پذیرش تجارت الکترونیک که در سال های گذشته در دولت و مجلس مطرح و به تصویب رسیده است و ابلاغ و ارایه شفاف آن به شرکت های مزبور ب ) اعطای وام های بلند مدت با بهره کم به شرکت های کوچک ـ متوسط (که اغلب با مشکلات مالی متعددی دست و پا گیرند) برای تشویق آنها به سرمایه گذاری در سخت افزارها، نرم افزارها، آموزش کارکنان و توسعه سیستم های مورد نیاز، ج ) تاسیس واحد مشاوره ای با عنوان واحد بنچ مارک کسب و کار الکترونیک در سازمان شهرکهای صنعتی استان (تحت حمایت معاونت صنایع کوچک ) جهت ارایه آخرین روش ها و تکنیک های مشاوره به شرکت های مزبور در ارتباط با آخرین وضعیت های پیشرفت و توسعه این تجارت در سطح بین المللی و ملی، آگاه سازی آنها از ضعف ها و نکات کلیدی در پذیرش چنین تجارتی و نهایتا تشریح چگونگی پیاده سازی و عملیاتی سازی این تجارت ."