چکیده:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از چند رسانهای آموزشی طراحی شده بر اساس اصول بارشناختی بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و در زمره طرحهای شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر پیشدانشگاهی رشته علوم تجربی شهرستان ملایر تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. نمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. حجم نمونه 30 نفر بودند که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تقسیم شدند. بعد از اجرای آموزش دادههای بدست آمده با استفاده از آزمون تی مستقل به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد استفاده از چند رسانهای آموزشی در درس زیستشناسی موجب کاهش بار شناختی بیرونی نسبت به روش سنتی میشود (13/14 t= و در سطح 001/0 معنادار بود).همچنین، کاهش بارشناختی بیرونی در شیوه ارائه به روش چند رسانهای موجب افزایش میزان یادگیری (87/5= t و در سطح 001/0 معنادار بود) و یادداری (05/9t= و در سطح 001/0 معنادار بود) دانشآموزان در درس زیست شناسی میشود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، به مجریان آموزش توصیه میشود از چند رسانهای آموزشی تهیه شده بر اساس اصول مبتنی بر نظریه بارشناختی در آموزش استفاده کنند.
Aims: The purpose of this research was Investigation impact
of educational multimedia designed on the principles of
cognitive load on learning and retention in the teaching of
biology. Method: The purpose of this study was quasiexperimental
design was applied in order. The population
consisted of all male students in high school science courses
malayer city in which they were enrolled in the academic
year 93-1392. Samples were selected using probability
sampling. The sample size of 30 patients were divided
randomly into two groups of 15, early The two pre-test was
used. After the half-hour group sessions during 3 seasons in
a manner Multimedia behavior was taught biology book And
controls the content traditionally trained over 3 half-hour
session. At the end of each of the three sessions of cognitive
load extraneous assessment questionnaire was distributed
among the students in both groups. At the end of both
learning and retention posttest was use and data obtained
using independent t-test were analyzed using SPSS software.
Results: The results showed that the use of multimedia
learning in biology lesson cause reduce of extraneous
cognitive load than the traditional method (t=14/13,
significant 0/001 level). Also, reducing the extraneous of
cognitive load in multimedia learning cause increase learning
(t=5/87, significant 0/001 level) and retention (t=9/05,
significant 0/001 level) students in a biology course.
Conclusion: According to the findings, It is recommended
that the multimedia educational training provided to
executives on the principles of cognitive load theory based
on their training.