چکیده:
هدف این مطالعه بخش بندی بازار یـا شناسـایی گـروه هـایی از مشـتریان بانـک هـا اسـت کـه بـه یـک طـرح بازاریابی ، پاسخ یکسان نشان می دهند. بدین منظور از تعداد ٦٤٠ پرسشنامه به روش نمونه برداری ناحیه ای در قالب واحد خانوار پس از تعیین روایی (منطقی ) و پایایی (محاسبه آلفـای کرونبـاخ ) آن اسـتفاده شـد. بـرای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی ، تحلیـل خوشـه ای و آزمـون کـای دو پیرسـون اسـتفاده گردیـد. نتـایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که ٦١ معیار انتخاب بانک در قالب ٩ عامل قرار می گیرند کـه در مجمـوع بـیش از ٦٥ درصـد از رفتـار مشـتریان را در زمینـه انتخـاب بانـک توضـیح مـی دهنـد. بـا توجـه بـه عوامـل شناسایی شده ، از تحلیل خوشه ای دو مرحله ای استفاده شد. نتایج نشان داد، مشتریان بر حسب شـباهت پاسـخ هایشان نسبت به ٩ عامل اصلی ، به ٣ خوشه (بخش ) تقسیم شده اند، همچنین نتایج حاصل از آزمون کـای دو پیرسون نشان داد که خوشه ها از نظر سطح تحصیلات ، وضعیت تاهل ، میزان درآمد خـانواده ، میـزان درآمـد شخصی و میزان استفاده از اینترنت با یکدیگر تفاوت دارند. نتیجه اینکه بهتر است بانک ها بـه جـای آن کـه
خلاصه ماشینی:
بخش بندی بازار بانک های مشهد بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان سعید مرتضوی *١ دانشیار گروه مدیریت ، دانشگاه فردوسی مشهد آذر کفاش پور استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه فردوسی مشهد آرزو حبیبی راد استادیار گروه مدیریت ، دانشگاه فردوسی مشهد یاسر آسمان دره کارشناس ارشد مدیریت ، دانشگاه فردوسی مشهد چکیده : هدف این مطالعه بخش بندی بازار یـا شناسـایی گـروه هـایی از مشـتریان بانـک هـا اسـت کـه بـه یـک طـرح بازاریابی ، پاسخ یکسان نشان می دهند.
نتایج نشان داد، مشتریان بر حسب شـباهت پاسـخ هایشان نسبت به ٩ عامل اصلی ، به ٣ خوشه (بخش ) تقسیم شده اند، همچنین نتایج حاصل از آزمون کـای دو پیرسون نشان داد که خوشه ها از نظر سطح تحصیلات ، وضعیت تاهل ، میزان درآمد خـانواده ، میـزان درآمـد شخصی و میزان استفاده از اینترنت با یکدیگر تفاوت دارند.
مزایای مورد انتظار، بخش بندی بازار، تحلیل عاملی ، خوشه بندی ، خدمات بانکی واژه های کلیدی : طبقه بندی JEL: M٣١ Customer benefit sought segmentation of Mashhad’s bank market S.
Keywords: Benefits sought; Market segmentation; Factor analysis; Cluster analysis; Bank services JEL: M31 مقدمه طی سال های اخیر، صنعت خدمات پـولی و مـالی در ایـران تغییـرات زیـادی را شـاهد بـوده اسـت .
این متغیرها نقش بسیار برجسـته ای در بخـش بنـدی بـازار موسسـات مالی و پولی ایفا می کنند و همانطور کـه گفتـه شـد، برخـی از پژوهشـگران ایـن معیارهـا را مبنـای بخش بندی بازار بانک قرار داده اند.
Benefit segmentation by factor analysis: an improved method of targeting customers for financial services The International Journal of Bank Marketing, 14, 3-13.