چکیده:
امروزه کالاهای پیچیدهای وارد بازار میشوند که استفاده از آنها مستلزم رعایت دستورها و راهنماییهایی است که باید در اختیار خریدار قرار بگیرد. از طرف دیگر، بسیاری از کالاهایی که به بازار عرضه میشوند، از نظر ایمنی و کیفی دارای استاندارد نیستند و نهتنها موجب خسارت مالی به مصرفکنندگان میگردند، بلکه گاه جان مصرفکننده را به خطر میاندازند. حتی کالاهای استاندارد نیز ممکن است به طور ذاتی خطرناک باشند یا استفاده از آنها، آثار جانبی خطرناکی به دنبال داشته باشد. با این وضعیت، مصرفکنندگان برای بهکارگیری صحیح اموال و کالاهای خریداری شده، به کسب اطلاعات ضروری نیاز دارند. همچنین فروشندگان و سازندگان مکلف به ارائه اطلاعات و راهنماییهای لازم راجع به طرز استفاده از کالا به مصرفکنندگان و اطلاعرسانی نسبت به عیوبی هستند که از وجود آنها مطلعند یا باید مطلع باشند. این تعهد در حقوق بسیاری از کشورها از جمله حقوق ایران و انگلیس مورد توجه قرار گرفته است؛ اگرچه در حقوق ایران و انگلیس، ﻃﺮفین را ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ به ﺑـﺎزﮔﻮﻳﻲ ﺗﻤـﺎم اﻃﻼﻋـﺎت و اﺳﺮار ﺣﺮﻓﻪای ﺧﻮد ﺑﻪ مصرفکننده ﻧﻤﻲداﻧﻨد و وﻇﻴﻔﻪ اﻃﻼعرﺳﺎﻧﻲ را ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻛﻪ در ﺗـﺼﻤﻴﻢ دﻳﮕـﺮی ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﻗﺮارداد، ﻣﻬﻢ اﺳﺖ، ﻣﺤﺪود میﻛﻨﻨﺪ و ﻛﺘﻤﺎن آن را ﺟـﺎﻳﺰ ﻧﻤﻲﺷﻤﺎرﻧﺪ. اطلاعات مربوط به عیوب کالا، اخطارهای مربوط به خطرهای احتمالی کالا، دستورهای مربور به استفاده از کالا و اطلاعات فنی مشخصات کالا ازجمله اطلاعاتی است که باید در اختیار مصرفکننده قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
"در حقوق ایران، طبق یک قاعـده کلـی ، اگـر در موضـوع تعهـد، عیـب هـای پنهـان یـا وضعیت معیوب به طور مخفی وجود داشته باشد، به گونـه ای کـه خریـدار بـا بررسـی متعارف و معقول قادر به کشـف آنهـا نباشـد، فروشـنده موظـف اسـت اطلاعـات لازم درخصوص این عیوب را در اختیار خریدار قرار دهد و قصور وی از این وظیفه ، موجب نقض تعهد او به ارائه اطلاعات می شود.
کالاهای زیادی وجود دارد کـه معیـوب و خطرنـاک اسـت ، بـه گونه ای که برای استفادهای که برای چنین کالاهایی به طور معمول در نظر گرفتـه شـده است ، اگر با احتیاطهای ویژه و خاصی از آنها استفاده شود، بی خطر هستند و در این موارد، اگر ظاهر چنین کالاهایی ، وضعیت مطلوبشان را افشا نکند، فروشـنده بـه اعمـال مواظبت و مراقبت متعارف در ارائه اطلاعات لازم موظف است .
بـه عبـارت دیگـر، در مواردی خطر چهرهای از عیب است و تولیدکننده و فروشنده نه تنها وظیفه دارنـد کـالای فروخته شده را در اختیار او قرار دهند، بلکه باید اطلاعات لازم درباره طرز اسـتفاده از کالا و راههای گریز از خطرهای احتمالی ناشی از استفاده آن را نیز در اختیـار او قـرار دهند والا به تعهد خود درخصوص تسلیم کالا عمل نکرده و ملـزم بـه جبـران خسـارت 132 خواهند بود.
عرضه کننـده بایـد هشدارهای لازم را به مصرفکننده گوشزد کند؛ اما با توجه به این که در قـانون حمایـت از حقوق مصرفکنندگان ایران، برخلاف حقوق انگلیس ، اخطارهای مربوط به خطرهـای احتمالی کالا به عنوان تعهد عرضه کننده پیش بینی نشـده، بهتـر اسـت همچـون مقـررات انگلیس ، این مورد که از مهم ترین اطلاعاتی است که باید در اختیار مصـرفکننـده قـرار بگیرد، در متن قانون تصریح گردد."