چکیده:
هدف: این پژوهش از میان عناصر مختلف آمیخته بازاریابی ورزشی، سعی در ارزیابی عنصر ترویج در لیگ برتر فوتبال مازندران در دو وضعیت موجود و مطلوب دارد. روششناسی: روش انجام تحقیق توصیفی بود. مدیران ستادی ادارات کل ورزش و جوانان، اعضای هیأترئیسه هیأتهای فوتبال و مربیان تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال مازندران به تعداد 126 نفر به عنوان جامعه آماری پژوهش به پرسشنامه تعدیلیافتهای با روایی مناسب و پایایی 94/0 پاسخ دادند. بهمنظورآزمون فرضیه تحقیق از آزمونهای آماری پارامتریک و ناپارامتریک در نرم افزارآماری 17 SPSS استفاده شد. یافتهها: از نظر آزمودنیها، تفاوت معنیداری میان دو وضع موجود و مطلوب آمیخته ترویج وجود دارد؛ به گونهای که با توجه به میانگین رتبه، وضعیت موجود دارای امتیاز کمتری نسبت به وضع مطلوب میباشد. بنابراین، در وضعیت موجود توجه بسیار کمتری به مؤلفه ترویج درآمیخته بازاریابی لیگ برتر فوتبال مازندران میگردد. نتیجهگیری: مسئولان و دست اندرکاران لیگ برتر فوتبال در این استان باید بهمنظور برطرف کردن شکاف بین وضع موجود و مطلوب، تدابیرلازم را بیندیشند.
خلاصه ماشینی:
با همچنين تغييرات سريع در رفتار برگزاري جام جهاني ٢٠٠٢ در آسيا و ٢٠١٠ در مصرف کنندگان ورزشي، انتخاب آميخته ترويج آفريقا، اين گونه برداشت ميشود که ميزان علاقه مناسب و الويت بندي ابزارهاي آن به پيشبرد و توجه مردم جهان به فوتبال رو به افزايش است اهداف بازاريابي سازمان هاي ورزشي کمک (آلبرت و کونينگ ٣، ٢٠٠٨).
در اين تحقيق تحصيلي) در ارزيابي وضعيت موجود و مطلوب براي دسته بندي داده ها و تعيين شاخص هاي عنصر آميخته ترويج در ليگ برتر فوتبال استان پراکندگي (انحراف معيار، واريانس و...
اين نتايج با نتايج معنيداري ميان دو وضع موجود و مطلوب محمدکاظمي و همکاران (١٣٩٠)، معادي و آميخته ترويج وجود داشت به گونه اي که با توجه همکاران (١٣٩٠)، ابراهيمي (١٣٩٠) و به ميانگين رتبه ، وضعيت موجود داراي امتياز کوزه چيان و همکاران (١٣٨٩) که بيان داشته اند کمتري نسبت به وضع مطلوب ميباشد بدان تفاوت معنيداري بين عنصر ترويج در وضع معنا که در وضعيت موجود توجه بسيار کمتري موجود و وضع مطلوب وجود دارد و در تمامي به مؤلفه هاي ترويج درآميخته بازاريابي ليگ برتر عناصر آميخته ميانگين وضع موجود از مطلوب فوتبال استان مازندران ميشود.
وضعيت اين عنصر مهم را براي بهبود و توسعه بازاريابي عنصر ترويج که در اين تحقيق از ٩ مؤلفه در ليگ برتر فوتبال استان مازندران تأکيد تشکيل گرديده است نشان ميدهد که ميانگين مينمايد.
بنابراين با توجه به اختلاف ميان محصولات خود به آن ها براي توسعه ليگ برتر وضع موجود و مطلوب آميخته بازاريابي ترويج و فوتبال استان پيشنهاد ميگردد.
International Journal of Sport Marketing and Sponsorship, 5(1): 131- 145.