چکیده:
امروزه برقراری روابط میان سازمانی مؤثر یکی از اصلی ترین منابع مزیت رقابتی شرکتی محسوب می شود. این روابط می تواند میان سازمانها با تأمین کنندگان، مشتریان یا سایر ذینفعان ایجاد شود. اعتماد میان سازمانی از جمله کلیدی ترین عواملی است که می تواند این روابط را تحکیم بخشد. در پژوهش حاضر، نقش قابلیتهای اعتمادساز شرکتهای مشاوره مدیریت در تعدیل رابطه میان قابلیتهای پویا و قابلیتهای عملیاتی شرکتی بررسی شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 340 شرکت عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران بود. به منظور گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای مشتمل بر 23 سئوال میان مدیران عامل این شرکتها توزیع شد. نهایتا تعداد 97 پرسشنامه تکمیل و گردآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری واریانس محور و نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که قابلیتهای عملیاتی در شرکتهای مشاوره ای قویتر هستند که قابلیتهای پویای قویتری داشته باشند. به بیان دیگر، قابلیتهای پویای سازمانی بر قابلیتهای عملیاتی سازمانی اثر مثبت معنی داری دارند. به علاوه یافته های تحقیق حاضر نشان داد که قابلیتهای اعتمادساز، رابطه میان قابلیتهای پویا و عملیاتی را تعدیل می کنند.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر 1 Wu 2 Teece 3 Wernerfelt 4 Newey & Zahra 5 Dutta, Zbaracki, & Bergen 6 Danneels 7 Song & Shin قابلیت های پویا عبارتند از توانایی یک شرکت برای حس کردن نیاز به تغییر، توانایی یادگرفتن این که چطور به فرصت ها و تهدیدها پاسخ داده شود، و توانایی انجام بازتنظیم (بازپیکره بندی) منابع و قابلیت های عملیاتی (تیس ، پیسانو و شوئن ١، ١٩٩٧؛ تیس ، ٢٠٠٧).
به این ترتیب ، هویت های مشترک، ارزش های یکسان ، و اهداف همسو میتواند اعتماد غیرحسابگرانه در میان شرکت های همکار را برانگیزد (شاپیرو، 1 Teece, Pisano, & Shuen 2 Barreto 3 Eisenhardt, & Martin 4 Verona, & Ravasi 5 Rousseau, Sitkin, Burt, & Camerer 6 Zaheer, McEvily, & Perrone 7 McEvily, Perrone, & Zaheer 8 Ring, & Vand e Ven شپارد و چراسکین ١، ١٩٩٢؛ کرامر٢، ١٩٩٤).
مورر٧ (٢٠١٠)، 1 Shapiro, Sheppard, & Cheraskin 2 Kramer 3 Nordqvist, Hovmark, & Zika-Viktorsson 4 Zucker 5 Lander, Purvis, McCray, and Leigh 6 Gulati, & Sytch 7 Maurer (٢٠١٠)، نیز در پژوهش خود نشان داد که نحوه کارگزینی و پاداش دهی پروژه ها بر ایجاد اعتماد مؤثر است .
بنابراین فرضیه نخست پژوهش به شرح ذیل صورت بندی میشود: 1 Vanneste, & Kretschmer 2 Meier, Lütkewitte, Mellewigt, & Decker 3 Chen, Sun, Helms, & Jih 4 Protogerou, Caloghirou, & Lioukas 5 Ellonen, Jantunen, & Kuivalainen 6 MacInerney 7 Wilhelm, Schlömer, & Maurer فرضیه ١: میان قابلیت های پویا و قابلیت های عملیاتی در شرکت های مشاوره مدیریت ایران ارتباط مثبت وجود دارد.