چکیده:
پایان نامه حاضر با هدف مقایسه سبک های دلبستگی و سـبکهای عشـق ورزی در والـدین دارای کـودک عقـب مانده ذهنی و والدین دارای کودک عادی انجام شده است . نمونه ایـن پـژوهش شـامل ٢٠٠ زوج مـی باشـند کـه بـا استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،١٠٠ زوج در گروه والدین دارای کـودک عـادی و ١٠٠ زوج در گـروه والـدین دارای کودک عقب مانده ذهنی که به مراکز آموزشی و بهزیستی کودکان عقب مانده دهنی در مناطق ٨، ٥، ٣، ١ شـهر تهران مراجعه کردند، انتخاب گردیدنـد. بـه منظـور جمـع آوری داده هـا از پرسـش نامـه هـای سـبک عشـق ورزی استرنبرگ (١٩٨٦) و پرسشنامه سبک دلبستگی کونیزورید(١٩٩٠) استفاده شد. نتایج نشان میدهد: بـین سـبک عشـق ورزی در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده تفاوت معنـی دار وجـود دارد و در خـرده مقیاسـهای سـبک عشـق ورزی (صمیمیت ، شور و تعهد)، والدین دانش آموزان عادی نمرات بالاتری از والدین دانش آموزان عقب مانـده ذهنـی دارند. بین میانگین سبکهای دلبستگی ایمن ، اجتنابی، دو سوگرا در والدین دانش آمـوزان عـادی و عقـب مانـده تفـاوت معنادار آماری وجود دارد ، میانگین سبک های دلبستگی ایمن و اجتنابی در والدین دانش آموزان عادی بـالاتر ولـی در سـبک دلبستگی دوسوگرا، والدین دانش آموزان عقب مانده ذهنی نمرات بالاتری دارند. بین سبک های دلبسـتگی و عشـق ورزی در هر دو گروه والدین ، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین در گام اول فقط سبک دلبستگی ایمن قادر بـه پـیش بینی عشق ورزی در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده ذهنی است .
خلاصه ماشینی:
همچنین در گام اول فقط سبک دلبستگی ایمن قادر بـه پـیش بینی عشق ورزی در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده ذهنی است .
واژه های کلیدی: سبک دلبستگی، سبک عشق ورزی، والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی *استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی gmail.
جدول ٤: مقایسه عشق ورزی در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده (رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) چنانکه در جدول ٤ مشاهده میشود، با توجه به عدم برقراری مفروضه همگنـی واریـانس هـا ، t هـای محاسـبه شده برای خرده مقیاس های صمیمیت ، شور و تعهد در سطح کمتر از ٠/٠١ معنا دار می باشـد.
بنابر این می توان نتیجه گیری کرد کـه بین میانگین های سبک های دلبستگی ایمن ، اجتنابی و دوسوگرا در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده تفـاوت معنادار وجود دارد.
(رجوع شود به تصویرصفحه) (رجوع شود به تصویرصفحه) نتایج جدول ٨ نشان می دهد که فقط در گام اول متغیر سبک دلبستگی ایمن قادر به پیش بینـی عشـق ورزی در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده ذهنی است و آزمون t برای معنا داری ضرایب رگرسیون در سطح کمتـر از ٠/٠٥ معنا دار است .
همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد در گروه والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده ذهنی بین نمرات سبک دلبستگی ایمن با عشق ورزی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد.
در نهایت نتایج این پژوهش بیانگر این هستند که در گام اول فقـط سـبک دلبسـتگی ایمـن قـادر بـه پـیش بینـی عشق ورزی در والدین دانش آموزان عادی و عقب مانده ذهنی است .