چکیده:
در این پژوهش به منظور پیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس خود کارآمدی و شادکامی و پنج عامل بزرگ شخصیت از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های دولتی شهر تهران بوده است . حجم گروه نمونه ، براساس تعداد پارامترهای مورد مطالعه ، معادل ٣٢٠ نفر برآورد و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. افراد گروه نمونه چهار پرسش نامه ، شامل : پرسش نامه پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا (NEO) ، پرسش نامؕ شادکامی آکسفورد (OHI) ، پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (AMT) و پرسش نامه خودکارآمدی شرر را به طور هم زمان تکمیل کردند. نتایج نشان داد انگیزه پیشرفت به وسیله شادکامی و خودکارآمدی قابل پیش بینی است و این دو متغیر می توانند، ٥٣ درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین نمایند همچنین انگیزه پیشرفت را میتوان به وسیلؕ صفات شخصیتی(برونگرایی،وظیفه شناسی ،بازبودن نسبت به تجربه )پیش بینی کرد. بر این اساس این سه متغیر شخصیتی به تنهایی می توانند، ٢٤ درصد از واریانس انگیزه پیشرفت را تبیین نمایند
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد انگیزۀ پیشرفت به وسیلۀ شادکامی و خودکارآمدی قابل پیش بینی است و این دو متغیر می توانند، ٥٣ درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین نمایند همچنین انگیزۀ پیشرفت را میتوان به وسیلؕ صفات شخصیتی(برونگرایی،وظیفه شناسی ،بازبودن نسبت به تجربه )پیش بینی کرد.
بنابراین هدف از پژوهش حاضر عبارت بوده است پیشبینی انگیزه پیشرفت بر اساس خودکارآمدی، شادکامی و پنج عامل بزرگ شخصیتی و تعیین سهم هریک از آنها در پیش بینی این عامل از طریق آزمون دو فرضیه : ١.
برای آزمون فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه انگیزه پیشرفت را میتوان از روی عوامل شخصیتی پیش بینی کرد از تحلیل رگرسیون (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل ٢: مدل مفهومی رگرسیون چندگانه بین عوامل شخصیتی با انگیزه پیشرفت بر اساس مدل مفهومی، متغیر انگیزه پیشرفت به عنوان متغیر ملاک و متغیرهای پنجگانه شخصیت شامل روان نژندگرایی، برونگرایی، باز بودن به تجربه ، توافق پذیری و وظیفه شناسی به عنوان متغیر پیش بین وارد تحلیل شدند.
همچنین نتایج این تحقیق نشان داد انگیزؔ پیشرفت را میتوان به وسیلۀ ویژگیهای شخصیت (برونگرایی، وظیفه شناسی و باز بودن به تجربه ) پیش بینی کرد.
افراد با خصوصیت وظیفه شناسی دارای انضباط فردی هستند یعنی قادرند به عدم تمایل خود غلبه کرده و به رغم وسوسه های مخالف کار خود را ادامه دهند که این خصوصیت نیز با ویژگی افراد با انگیزۀ پیشرفت بالا همخوانی دارد زیرا آن ها زمانیکه انجام کاری را آغاز میکنند نسبت به اتمام آن وسواس نشان میدهند.