چکیده:
محبوبیت دستگاه های سیار در سال های اخیر موجب شده است که صنعت آموزش به دنبال یافتن راهی برای استفاده از آنها به عنوان ابزاری آموزشی برای حصول یادگیری فردی در هر زمان و مکان باشد. از آنجا که شناخت عوامل تاثیرگذار بر پذیرش هر فناوری جدید گام اول در پیاده سازی آن است ، هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین میزان اثراین عوامل بر پذیرش یادگیری سیار بود. در این راستا،نظریه رفتار برنامه ریزی شده مبنای نظری این پژوهش قرار گرفت و ٣١٨ نفر از دانشجویان رشته مدیریت دو دانشگاه بزرگ کشور نمونه آماری را تشکیل داد. برای برازش مدل و تحلیل داده ها در قالب مدلسازی معادلات ساختاری از نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج آزمون نشان داد که اثر سه متغیر اصلی نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر قصد رفتاری ،مورد تایید است و اثر سهولت استفاده درک شده و سودمندی درک شده بر نگرش رد شد. همچنین ،اثر استقلال یادگیری بر کنترل رفتاری درک شده تایید نشد.
خلاصه ماشینی:
در این راستا این پرسش تحقیقی می تواند مطرح شود که این عوامل کدامند و مهمتر اینکه میزان پیش بینی کنندگی این عوامل بر قصد پذیرش یادگیری سیار در چه حد است ؟ 1 West and Schofield 2 Abas, Peng and Mansor 3 Mahat, Ayub and Luan مبانی و چارچوب مفهومی تحقیق به اعتقاد برخی محققین به دلیل عدم یکپارچه سازی مناسب فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی درآموزش ، حرکت متناسب با تغییرات اجتماعی فناوری محور در این حوزه صورت نگرفته و این امر موجب شده است یادگیرندگان در خطر بیگانه شدن با آموزش قرار گیرند (کندی وهمکاران ١، ٢٠٠٨).
2 Iqbal and Qureshi 3 Kukulska-Hulme 4 Mobile 5 Tinder 6 Ting 7 El-Hussein & Cronje همچون تلفن های همراه ، دستیار دیجیتال شخصی ١، تبلت ها و ...
از اینرو دانشگاه ها در تلاش برای حرکت به موازات پیشرفت های سریع فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی هستند و این کار را از طریق 1 PDA (Personal Digital Assistant) 2 Nassuora 3 Korucu and Alkan 4 Kadirire 5 Uzunboylu, Bicen and Cavus 6 Hamat, Embi and Abu Hassan افزایش پذیرش این فناوری ها به عنوان ابزارهایی برای توسعه و بهبود فرایندهای یادگیری و آموزش انجام می دهند.
سرزندگی درک شده نیزبه عنوان حالتی از ذهن تعریف می شود که شامل سه بعد 1 Cheon, Lee, Crooks and Song 2 Huang, Lin and Chuang 3 Liew, Kang, Yoo and You می باشد: ١)میزان ادراک فرد از توجه و تمرکزش به تعامل با یادگیری سیار.