چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و مدیریت ارتباط با مشتری در سطح کتابخانه های استان مرکزی به انجام رسیده است . این تحقیق برحسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری پژوهش شامل تمام کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان مرکزی است که تعداد آن ها ١١٨ نفر تعیین شده است . به دلیل محدودیت جامعه آماری از روش نمونه گیری تمام شمار استفاده شده است . برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استفاده گردید. پس از توزیع پرسشنامه بین اعضای جامعه آماری، تعداد ١٠٠ نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند که داده های همین تعداد پرسشنامه استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . برای تجزیه و تحلیل داده های مستخرج از پرسشنامه ها از نرم افزار آماری SPSS٢٠ استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان پرداخت منصفانه حقوق و دستمزد، قانون گرایی کتابداران ، محیط کاری ایمن و فرصت رشد کارکنان با مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه های عمومی استان مرکزی رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان پرداخت منصفانه حقوق و دستمزد، قانون گرایی کتابداران ، محیط کاری ایمن و فرصت رشد کارکنان با مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانه های عمومی استان مرکزی رابطه وجود دارد.
بزاز جزایری و پرداخت چی (١٣٨٦) در پژوهشی با عنوان «تدوین مدل ارزیابی کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمان ها» سه عامل ساختاری (مؤلفه هایی از قبیل سیاست های سازمانی، نظام حقوق و مزایا، شرایط کار ایمن ، زمان کار انعطاف پذیر و امنیت شغلی)، مدیریتی (مؤلفه هایی از قبیل کیفیت مدیریت و سرپرستی، نظام بازخوردی، پرورش استعدادها و مهارت ها، امکان رشد و پیشرفت در کار و مشارکت در تصمیم گیری)، روانشناختی (مـؤلـفـه هایـی از قبـیـل اهمیت و معنیداری، چالش برانگیز بودن شغل ، هویت و استقلال در کار و تنوع فعالیت ها و وظایف ) و اجتماعی (مؤلفه هایی از قبیل انسجام اجتماعی در محیط کار، سازگاری تعادل بین شغل و جنبه های فردی) نشان داده است .
آزمون سومین فرضیه فرعی پژوهش - بین میزان محیط کاری ایمن و بهداشتی برای کارکنان ومدیریت ارتباط با مشتری در کتابداران کتابخانه های عمومی استان مرکزی رابطه معنا دار وجود دارد.
(2-tailed) 100 100 تعداد چنانچه در جدول (٤) مشاهده می شود بین میزان محیط کاری ایمن وبهداشتی برای کارکنان ومدیریت ارتباط با مشتری در کتابداران کتابخانه های عمومی استان مرکزی رابطه معنادار وجود دارد.
بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که بین میزان محیط کاری ایمن و بهداشتی برای کارکنان ومدیریت ارتباط با مشتری در کتابداران کتابخانه های عمومی استان مرکزی همبستگی مثبت وجود دارد."