چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین ترکیب هیات مدیره ، با عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد . در این پژوهش ترکیب هیات مدیره به عنوان یکی از معیارهای راهبری شرکتی ، با عملکرد شرک تهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است . در این تحقیق هم چنین تلاش شده است که رابطه اعضای غیراجرایی هیات مدیره مدیرعامل (جدا بودن رییس هیات مدیره از مدیرعامل) با عملکرد شرکت مورد بررسی قرار گیرد . همچنین عملکرد شرکت های با راهبری شرکتی قوی تر و شرکت های با راهبری شرکتی ضعیف تر مقایسه شوند . ارزیابی عملکرد در این پژوهش ، به عنوان متغیر وابسته بوسیله نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و سود هر سهم اندازه گیری می شود . با نمونه ای مشتمل بر 198 شرکت پذیرفته در بورس تهران و با استفاده از داد ه های سالهای 1385-1387 و با کمک روش های آماری فرضیه های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نتایج حاصل از این است که درصد مدیران غیراجرایی در ترکیب هیات مدیره بر عملکرد شرکت تاثیر دارد . و بین نقش ترکیبی مدیریت (مدیرعامل ، رئیس یا نائب رئیس هیات مدیره نیز باشد) با عملکرد شرکت تفاوت وجود دارد . بین عملکرد شرکت های با راهبری شرکتی قوی تر و شرکت های با راهبری شرکتی ضعیف تر تفاوت وجود دارد .
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر رفتار خرید مصرف کنندگان و وضعیت رقابتی شرکت بر اساس ISO26000 محمود جعفری دهکردی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی دانشگاه پیام نور تهران چکیده مقدمه هر چند هدف اصلی سازمانها، افزایش کارآیی و کسب سود است، ولی برای دستیابی به موفقیت، باید به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی، نیز واکنش مناسب نشان دهند و به بهترین شکل اینگونه انتظارات را با اهداف اقتصادی سازمان تلفیق کنند تا دستیابی به اهداف بالاتر و والاتری را امکانپذیر سازند..
جانسون ) 1971) به وضوح به Corporate social responsibility2-Setiawan & Darmawan3- Ferreira نقش ذی نفعان شامل کارمندان تامین کنندگان وتوزیع کنندگان واجتماعات محلی علاوه برسهامداران برای تعریف تعهداجتماعی شرکتها تاکیدمی کند.
اما علیرغم تعاریف و اصطلاحات گوناگون به کار رفته برای بیان عقاید مختلف پیرامون مبحث مسئولیت اجتماعی، تقریبا تمامی صاحب نظران در این مورد که سازمانهای تجاری باید در قبال جوامع تحت فعالیتشان احساس مسولیت کنند، هم عقیده اند و اختلاف نظر اساسی آنها در پاسخ به این سوال که کدام جنبه مسئولیت اجتماعی شرکتی می بایست توسط سازمانها در اولویت قرار گیرد، خلاصه می شود.
Global Report Initiative ISO 26000 Social Responsibility سازمان بین المللی استاندارد تعریف استانداردی برای مسوؤلیت اجتماعی بخش خصوصی و بخش عمومی ارائه داده است.
Investigating corporate social responsibility practices in Iranian rganizations:an ISO 26000 perspective: Journal of Business Strategy Series, 12 (5), 257-263 39-Visser.