چکیده:
از کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع یاد شده، و از آن به عنوان سمبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری یاد میکنند. کارآفرینان، پیشگامان موفقیتهای تجاری در جامعه بوده و از نظر رهبری و مدیریت، نوآوری، کارایی و بهرهوری، ایجاد شغل، رقابت، و تشکیل شرکتهای جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند. به عقیده جوزف شومپیتر در جوامع امروزین، لازم است که انقلاب کارآفرینی رخ دهد. این انقلاب در قرن حاضر اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد. در راستای توجه و اهمیت دادن به موضوع کارآفرینی به صورت عام، هدف از اجرای تحقیق حاضر شناسایی متغیرها و تبیین مدل بومی عوامل موثر بر فرآیند کارآفرینی در سطح شرکتهای تعاونی تولیدی استان مازندران بوده است. بر این اساس ضمن مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط، در قالب روش تحقیق کتابخانهای و میدانی، به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات از ابزارهای اسناد و مدارک و مصاحبه و به خصوص پرسشنامه، با ضریب پایایی 85% استفاده شد. در این تحقیق جامعه آماری 100 نفر و نمونه آماری با توجه به محدودیتهای خاص جمعآوری دادهها و اطلاعات 33 نفر بوده، و آزمونهای آماری مورد استفاده، رگرسیون و همبستگی و تحلیل مسیر بودهاند که به وسیله نرمافزارهای SPSS و Lisrel اجرا و محاسبه شدهاند. نتیجه تحقیق نشان داده است که از چهار گروه متغیرهای مرتبط با فرآیند کارآفرینی یعنی متغیرهای فردی، شغلی، رفتاری و محیطی، هر کدام با شدت و ضعف خاص خود، هم به صورت مستقیم، و هم به صورت غیرمستقیم و تعاملی، بر فرآیند کارآفرینی در سطح شرکتهای تعاونی تولیدی استان مازندران تاثیرگذار بودهاند. در پایان تحقیق ضمن ارائه تفصیلی نتایج و یافتهها، موارد مذکور جمعبندی شده، بحث و مقایسه، پیشنهادات کاربردی و پیشنهادات مرتبط با ادامه و پیگیری تحقیقات مشابه در آینده ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مباحث مختصر بیان شده در فوق و نیز مواردی که بعدا در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به کارآفرینی و نقش آن در جامعه خواهد آمد، در تحقیق حاضر با هدف بررسی و تبیین مدل بومی عوامل مؤثر بر پرورش کارآفرینان شرکتی در محدوده شرکتهای تعاونی تولیدی استان مازندران، پس از مرور مختصر ادبیات موضوعی مربوط به کارآفرینی و با استفاده از مدل مفهومی که ارائه خواهد شد، به طرح سؤالات مرتبط با حل مسئله مشخصکردن مدل بومی عوامل مؤثر بر پرورش کارآفرینان در سطح استان و نیز تعیین روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش نمونهگیری، ابزار اندازهگیری دادهها و اطلاعات، آزمونهای آماری مورد استفاده، چگونگی تجزیه و تحلیل دادهها و بالاخره چگونگی تعیین اعتبار و روایی تحقیق پرداخته خواهد شد.
با توجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه بسیاری از کشورها، و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور ما (چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی) به طور کل و سطح شرکتهای تعاونی تولیدی استان مازندران به صورتی جزء، ترویج، اشاعه مفهوم کارآفرینی، و بسترسازی برای فرهنگ حامی کارآفرینی از اهمیت و ضرورت حیاتی برخوردار است.
7- پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده مستند به موارد اشاره شده در متن تحقیق، موارد زیر به عنوان توصیههایی به منظور انجام تحقیقات آتی در ارتباط با موضوع تحقیق حاضر میتواند ارائه گردد: ( طراحی، توسعه و نهادینه نمودن مدلهای دیگر عوامل مؤثر بر هر یک از ابعاد کارآفرینی در سطح شرکتهای تعاونی تولیدی استان مازندران و یا در جامعه.