چکیده:
علمای مدیریت و رفتار سازمانی، موفقیت سازمانهای امروزی را به نسبت زیاد متکی بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی میدانند. بنابراین به منظور تحقق این امر، باید فعالیتهای کارآفرینانه را در سازمانها ترویج داد و روحیه کارآفرینی را درمدیران پرورش داده و در نهایت یک محیط کارآفرینانه در سازمان ایجاد نمود؛ این امر مستلزم شناخت، مفهوم رهبری تحول آفرین است.هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با کارآفرینی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان است. جامعه آماری در این تحقیق کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان که تعداد آن ها 320 نفر می باشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده و براساس جدول مورگان 175 نفر انتخاب شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و ابزار اندازه گیری شامل دو پرسشنامه، رهبری تحول آفرین و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی است. به منظور برآورد پایایی ابزار جمع اوری داده های تحقیق ازآلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی برای پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو 94/0 و برای کارآفرینی سازمانی 84/0 به دست آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین رهبری تحول آفرین با کارآفرینی سازمانی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
000 جدول شماره 1 بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 0/570است که نشان دهنده این است که این است بین رهبری تحول آفرین با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد .
برای بررسی میزان رابطه بین ویژگی های آرمانی با کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
000 جدول شماره 2 بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 0/539است که نشان دهنده این است که این است بین ویژگی های آرمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد .
از آنجا که ضریب همبستگی محاسبه شده مثبت است نشان دهنده رابطه مستقیم بین این دو متغیر است یعنی با افزایش ویژگی های آرمانی ، کارآفرینی سازمانی افزایش پیدا میکند.
برای بررسی میزان رابطه بین رفتار های آرمانی با کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
000 جدول شماره 3 بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 447/0است که نشان دهنده این است که این است بین رفتار های آرمانی با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد .
000 جدول شماره 4 بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 442/0است که نشان دهنده این است که این است بین ترغیب ذهنی با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد .
000 جدول شماره 5 بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 541/0است که نشان دهنده این است که این است بین انگیزش الهام بخش با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد .