چکیده:
پیشرفت های فناورانه، بالارفتن انتظارات و تغییرات جمعیتی دانشجویان، تقاضاهای ذینفعان برای پاسخگویی و ارائه مطالب جدید آموزشی همگی چالشهای کنونی هستند که نیاز به نوآوری در آموزش عالی را ضروری مینمایند..بنابراین آموزش عالی نیازمند استراتژی های جدیدی است.یکی از مناسب ترین استراتژی ها تمرکز بر روی سرمایه فکری و یادگیری افراد است.در نتیجه ایجاد یک فرهنگ یادگیری عامل ضروری برای موفقیت است.در همین راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ یادگیری بر نوآوری و عملکرد در آموزش عالی به انجام رسیده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تهران به تعداد 198 بوده است. با استفاده از فرمول کوکران در این تحقیق حجم نمونه جامعه کارکنان برابر است با 131 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری در این پژوهش ، پرسشنامه استاندارد بوده ، که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه برابر 0.796 محاسبه شد و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار مدلسازی معادلات ساختاری اموس استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ یادگیری بر نوآوری و عملکرد دانشگاه پیام نور تاثیر معنی داری دارند .
Technological developments, the increased expectations and demographic changes of students, the beneficiaries'
demands to respond and offer new educational materials are all the current challenges that necessitate innovation
in higher education. Therefore, higher education requires new strategies. One of the most appropriate strategies
is to focus on the individuals' intellectual capital and learning. Accordingly, creating a learning culture is
necessary for success. This is why the present research has been conducted with the aim of investigating the
effect of learning culture on innovation and performance in higher education. This is an applied research in terms
of goal and a descriptive-survey research in terms of method. The study population includes all of the 198
employees of Payam Noor University of Tehran. The sample size was determined 131 people using Cochran
Formula. The research data were collected using a standard questionnaire, the reliability of which was calculated
as 0.796 using Cronbach's alpha coefficient and was thus confirmed. To analyze the collected data, we used
Amos structural equation modeling software. The results suggest that learning culture has a significant impact on
innovation and performance in PNU.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ یادگیری بر نوآوری و عملکرد دانشگاه پیام نور تاثیر معنی داری دارند .
( مورالس 6 و همکاران ، 2006 ؛ الیوت 7 و همکاران ، 2006 ) بنابراین ، این امکان وجود دارد که در Rowley Jimens Wong Kuratko Mckeown Morales Elliott صورت هدایت نشدن یادگیری به سمت و سوی صحیح، افزایش یادگیری، افزایش عملکرد سازمان را به همراه نداشته باشد گر چه در کل، یادگیری سازمانی تأثیر مثبتی بر بهبود عملکرد و تغییر رفتار اعضای سازمان دارد.
در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ یادگیری بر نوآوری و عملکرد در دانشگاه پیام نور تهران انجام شد.
(2008); "Measuring Organizational Learning Capability in Indian Managers and Establishing Firm Performance Linkage: An Empirical Analysis"; The Learning Organization, Vol. 13, No. 5, pp.
Leal-Rodriguez(2015) Linking unlearning with service quality through learning processes in the Spanish banking industry, Journal of Business Research, Volume 68, Issue 7, July 2015, Pages 1450–1457 7.
Organizational learning, Leadership & culture: a study of program managers in the department of defense, PHD dissertation in capella 31.
Norashikin Hussein, Safiah Omar, Fauziah Noordin, Noormala Amir Ishak, Learning Organization Culture, Organizational Performance and Organizational Innovativeness in a Public Institution of Higher Education in Malaysia: A Preliminary Study, Procedia Economics and Finance, Volume 37, 2016, Pages 512-519, ISSN 2212-5671, http://dx.
Investigating the Effect of Learning Culture on Innovation and Performance in Higher Education (Case Study: Tehran PNU) Mojtaba Naderi M.
This is why the present research has been conducted with the aim of investigating the effect of learning culture on innovation and performance in higher education.