چکیده:
توجه به مباحث اخلاق در فرایند تصمیم گیر روش موثر برای اجرای اخلاقیات در سطح جامعه می باشد پژوهش های هنجاری در باب اخلاق نیز به دنبال معیاری برای تعیین حسن و قبح افعال اختیاری اسنان است و هدف اصلی آن راهنمایی افراد در تصمیم گیری و احکام مربوط به افعال اختیاری آنان در موقعیت های خاص می باشد از سویی بررسی تصمیم گیری اخلاقی با استفاده از مقیاس ها بینشی نسبت به تصمییم گیری اخلاقی به وجود آورده است در این تحقیق مکتب اخلاقی اسلام مبنای طراحی مقیاس ارزیاب اخلاقی فروشی شخصی قرار گرفته است برای این منظور از نظریه پردازیی داده بنیاد با اندکی اصلاحات استفاده شده است د رتحقیق حاضر با انجام تعداد 12 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه اخلاق اسلامی و بازاریابی و کدگذاری باز در نرم افزار اطلس تی معیارهای ارتکاب به خلاف شرع انجام کارهای حلال ولی ضد اخلاقی خیانت در امانت و سو استفاده از اعتماد دروغ گفتن رشوه دادن رفتاری که مفسده ای در آینده به وجود آورد سو رفتار فروشندگان عدم پایبندی به تعهدات فریب کاری احتکار مادی و اطلاعاتی ایجاد انحصار پنهان کاری درباره کالا نسبت به مشتری تبعیض قیمت بین مشتریان در حد ضررزدن تحت تاثیر قرار دادن نیاز واقعی مشتری سو استفاده از بی اطلاعی مشتری غش در معامله گمراه کردن کردن مشتری محدود کردن اختیار و استقلال رای مشتری برای جلوگیری از افعال ضد اخلاقی در فروشندگی نسبت به مشتریان حاصل شده است
خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر نیز با توجه به موضوع و ماهیت ، یعنی بررسی هنجارهای اخلاقی برای طراحی مقیاس ارزیابی اخلاقی در فروش شخصی ، در دسته پژوهش های هنجاری قرار می گیرد.
٥- نتیجه گیری غایت رعایت اخلاق در دین اسلام، یعنی تعالی روح انسان درجهت قرب یا رضای الهی است برای این منظور باید دو بعد یا همان عناصر فاعلی و فعلی که عناصر ارزشمند عمل اخلاقی هستند، در نظر گرفته شود.
درواقع با توجه اینکه ورود مستقیم به حوزه اخلاق نیازمندیهایی همچون تسلط نسبی بر مبانی اخلاقی اسلام را داشت ، سعی شد از طریق مصاحبه با اساتید اخلاق و سایر مصاحبه شوندگان و با در نظرگرفتن نیت و فعل در ارزیابی اخلاقی عمل فروش شخصی از منظر دین اسلام، معیارهایی در دو بعد نیت و فعل اخلاقی به فراخور سؤالهای تحقیق استخراج شود که البته ادعایی بر کامل و / جامع بودن این معیارها نیست .
با لحاظکردن این معیارها به عنوان مؤلفه های مقیاس، با توجه به نوع بنگاه اقتصادی مورد ارزیابی اخلاقی ، می توان شاخص هایی خاص آن سازمانها تعریف کرد، البته در این کار می توان از کدهای سازنده مفاهیم تحقیق حاضر نیز استفاده کرد.
(2008) "Commercial (and business) ethics from viewpoint of economy and islamic economy", Iranian Journal of Trade Studies, 48(12) : 87-120, (In Persian).
R. (2012) "The study of the relationship between work ethics and customer-orientation", The Modares Journal of Management Research in Iran, 16(2): 19-33, (In Persian).
(2002) Developing a scale based on the Islamic professional ethics for assessing decisions in marketing system (Case Study: Personal Selling) (M."