چکیده:
هدف از این مقاله ارزیابی الگوی ترکیبی شبکههای عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک در پیش بینی تقاضای انرژی بخش کشاورزی ایران میباشد. برای این منظور، از دادههای سالانه مصرف انرژی بخش کشاورزی کشور به عنوان متغیر خروجی مدلهای پیشبینی و از دادههای سالانه جمعیت کل کشور و کل تولیدات بخش کشاورزی کشور به عنوان متغیرهای ورودی مدلهای پیشبینی استفاده شد. در پایان به منظور مقایسه نتایج پیشبینی مدل ترکیبی مذکور با مدلهای شبکهی عصبی مصنوعی و برنامهریزی ژنتیک، از شاخصهای ارزیابی خطای استاندارد نسبی، میانگین خطا، میانگین قدر مطلق درصد خطا و مجذور میانگین مربعات خطا استفاده شد. نتایج ارزیابی نشان داد که الگوی ترکیبی شبکههای عصبی و الگوریتم ژنتیک، نسبت به مدل شبکه عصبی مصنوعی و برنامهریزی ژنتیک دارای بالاترین دقت در پیشبینی تقاضای انرژی بخش کشاورزی کشور میباشد. پیشنهاد میشود در تحقیقات آتی با استفاده از مدل ترکیبی مذکور به پیشبینی مصرف انرژی در سایر بخشهای اقتصادی پرداخته شود و کارایی آن سنجیده شود.
خلاصه ماشینی:
"An Architecture Design model for artificial Neural Networks and its Application to Forecasting Monthly Consumption of Gas Oil in Iran, Human Sciences Modares.
پیوست ها / / / لایه خروجی لایه پنهان لایه ورودی / شکل ١- ساختار شبکه پرسپترون چند لایه با یک لایه پنهان جدول ١- مقادیر واقعی و پیش بینی شده مصرف انرژی (میلیون بشکه معادل نفت خام ) به وسیله مدل های مختلف سال مقادیر واقعی GP GA/ANN ANN 29/752 29/58 32/23 33/142 1383 16/345 15/767 17/30 16/603 1357 13/007 10/522 14/76 10/413 1354 30/001 31/631 33/02 30/271 1372 13/601 11/783 10/52 12/701 1355 22/155 23/647 23/45 21/189 1362 15/238 14/225 19/11 16/718 1358 جدول ٢- عملکرد مدل های مختلف در پیش بینی مصرف انرژی GP ANN GA/ANN RMSE 2/47 2/01 1/78 RSE 0/09 0/07 0/06 ME 6/09 3/01 1/29 0/94 0/94 0/96 MAPE 0/14 0/07 0/08 RI 0 1/65 1/75 بررسی حاشیه و کارایی بازار میگو در استان بوشهر حمید بلالی *١، یوسف ابراهیمی 2 تاریخ دریافت : ٩٤/٠٣/٢٨ تاریخ پذیرش : ٩٤/٠٧/١٨ چکیده مطالعه سیستم بازاریابی میگو جهت دست یابی به راهکارهای افزایش تقاضای آن در بازار داخل از ضروریات است .
لذا در این مطالعه با در نظر گرفتن اهمیت آبزیپروری و به ویژه پرورش میگو در تولید ملی و منطقه ای و با توجه به مشکلات مربوط به بازاریابی این محصول به بررسی کارایی و حاشیه بازاریابی میگو، تعیین حاشیه های بازاریابی و عوامل موثر بر آن ، و همچنین سهم هر یک از عوامل بازاریابی از قیمت نهایی میگو پرداخته شده است ."