چکیده:
امروزه تضمین توسعه ی پایدار هر کشور منوط به حفظ و استفاده ی بهینه از منابع محدود و غیر قابل جایگزین در آن کشور است و اقدامات گوناگونی برای مواجهه با این مسئله توسط دولت ها انجام گرفته است که از جمله ی آن ها استفاده از مواد خام سازگار با محیط زیست در مراکز تولیدی و صنعتی،کاهش استفاده از منابع انرژی فسیلی و نفتی و استفاده مجدد ضایعات می باشد.تسریع قوانین و مقررات دولتی جهت اخذ استانداردهای زیست محیطی و تقاضای روبه رشد مصرف کنندگان برای عرضه ی محصولات سبز به زنجیره تامین که تمام فعالیت های مرتبط با جریان کالا از مرحله ی ماده ی خام تا تحویل کالا را در بر میگیرد،موجب ظهور مفهوم جدید«مدیریت زنجیره تامین سبز»در سال های اخیر شده است که دربرگیرنده ی مراحل چرخه ی عمر محصول از طراحی تا بازیافت است:بنابراین مدیریت زنجیره تامین سبز،یکپارچه کننده مدیریت زنجیره تامین با الزامات زیست محیطی در تمام مراحل طراحی،انتخاب و تامین مواد اولیه،تولید و ساخت،توزیع و انتقال،تحویل و بالاخره پس از مصرف،بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه کردن میزان بهره وری مصرف انرژی و منابع همراه با بهبود عملکرد است.این پژوهش از نوع مقالات مروری میباشد و از مطالعه کتب و دیگر مقالات(کتابخانه ای)به دست آمده است.
Today, the ensuring of sustainable development in any country depends on the preservation and efficient use of
limited and irreplaceable resources in that country and various proceedings taken by governments to deal with
this issue including the use of environmentally friendly raw materials in the industrial and production centers,
reducing the use of fossil energy and oil resources and reuse waste. Accelerating government regulations for
obtaining environmental standards and the growing demands of consumers for the supply of green products to
supply chain that covers all activities associated with the flow of goods from raw material stage to the delivery of
goods has been rise to a new concept of green supply chain management in recent years which involves the
stages of the product life cycle from design to recycling. So green supply chain management integrated supply
chain management with environmental requirements at all stages of design, selection and supply of raw
materials, manufacturing, transmission and distribution, delivery and finally after use, recycle and reuse in order
to maximize the amount of energy and resource efficiency along with improved performance. The present paper
is a kind of review study and obtained from the study of articles and other library material.
خلاصه ماشینی:
امروزه از زنجیره تأمین سبز بهعنوان یک سلاح استراتژیک جهت کسب مزیت رقابتی پایدار استفاده میشود و مدیران زنجیره تأمین سبز اهداف خود را براساس سه موضوع مهم: طراحی سبز (محصول)، تولید سبز (فرآیند) و بازیافت محصول، پایهگذاری میکنند که نشان میدهد مفهوم زنجیره تأمین سبز باید در تمام چرخه عمر محصول لحاظ شود تا از بهبود عملکرد زیستمحیطی اطمینان حاصل شود.
بیان مسئله اخیرا مدیران زنجیره تأمین در سازمانهای پیش رو از طریق ایجاد مطلوبیت از دیدگاه زیستمحیطی در سراسر زنجیره تأمین میکوشند تا از زنجیره تأمین سبز بهعنوان یک منبع ارزشمند جهت کسب مزیت رقابتی پایدار سود ببرند (ناصری طاهری، 1385)؛ بنابراین تحلیل محرکهای ساخت و تولید سبز با رویکرد فازی در کشورهای درحال توسعه در محیط رقابتی، امروزه مورد توجه جدی قرار گرفته است (گویندان 1 و همکاران، 2014).
نتیجه گیری با توجه به تأکیدی که در سازمانها بر بهرهوری با هدف استفاده صحیح و مؤثر از منابع در راستای اهداف سازمانی شده است و نیز با توجه به الزاماتی که قوانین ملی و بینالمللی در مورد مسائل زیست محیطی دارند، مصالحه و سازشی مناسب و شایسته بین اهداف دوگانه رشد اقتصادی و حفاظت از محیط زیست و ادغام این دو مهم (مسأله بهرهوری و حفاظت زیست محیطی) حائز اهمیت است و با توجه به نتایج بدست آمده در این تحقیق وجود ارتباط بین زنجیره تأمین سبز و بهرهوری بیان شد که شرح مختصری از مولفه ها نتیجه میشود هدف از طراحی سبز کاهش آسیبهای محیطی، به حداقل رساندن مصرف منابع انرژی و هماهنگی هرچه بیشتر با طبیعت میباشد سبز کردن صنعت بهطور عمدهای به سبز کردن تولید بستگی دارد؛ زیرا آلایندهها بهطور عمده در حین مراحل تولید کالا و خدمات ایجاد میشوند.