چکیده:
تمامی رسانه ها به قدری در زمینه پیامـدهای شخصـی، سیاسـی، اقتصـادی، علمی، روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی متقاعدکننده هستند که هـیچ بخشـی از زندگی ما را دست نخورده و بدون تغییر باقی نمیگذارند. رسانه پیـام اسـت . حصول هرگونه درک از تغییرات فرهنگی و اجتماعی بدون آگاهی از نحوه کار رسانه ها غیرممکن است . (٢٦ :١٩٦٧ ,McLuhan) زمانی که نظریه پرداز مشهور رسانه ، مارشال مک لوهان ایـن مـتن را مـینوشـت ، از اینترنتی که ما امروز آن را میشناسیم ، درک چندانی نداشت ؛ چه رسد بـه سـیل وسـایل دیجیتال و شبکه های متنوعی که اولین بار در سال ١٩٩٢ میلادی با دسترسـی مـردم بـه اینترنت سر برآوردند.
خلاصه ماشینی:
درحالیکه به نظر میرسد ایـن چشـم انـداز فرهنگـی جدیـد بـه پختگـی رسـیده و فرصــت هــای تــازهای را بــرای یــادگیری بــه ارمغــان آورده اســت ، هنگــامیکــه پــای سرمایه گذاری بر روی منافع آموزشی این فرصت جدید به میان میآید مدارس تـا حـد زیادی برای واکنش نشان دادن، کند عمل کردهاند یـا بـه طـور کامـل ایـن فرصـت را از دست دادهاند؛ اما تعداد اندکی از مؤسسات به همان کندی کـه آمـوزش پـیش مـیرود، نسبت به تغییرات، واکنش نشان مـیدهنـد و تغییـرات انـدکی را در قیـاس بـا سـرعت فناوری امروزی ایجاد میکنند.
بـازی کـه یکـی از مشخصه های روش والدورف است ، اولین مهارت از مهارتهای سواد رسـانه ای جدیـد نیز هست ؛ بنابراین با وجود آنکه از هیچ گونه فناوری در سالهای اولیه استفاده نمیشد، این مدارس به طور پیوسته مهارتهایی را تمرین میکردند و بـه اوج مـیرسـاندند کـه نه تنها برای رشد تفکر اخلاقی ضروری بودند بلکه به درد رشد سواد رسانه ای جدیـدی میخوردند که به حرکت مطمئن در زمان مناسب در دنیای دیجیتال کمک میکرد.
زمان مناسب با فراگیری و مشارکتی شدن دنیای دیجیتال، مدارس والدورف به طـورکلی دریافتنـد که اگرچه ممکن است در محدود کردن دسترسی به فناوری در سالهای اولیـه درسـت عمل کرده باشند؛ در برخی نقاط باید چگونگی گسترش مهارتهای رفتاری و اخلاقـی در دنیای دیجیتال را نیز به دانش آموزان بیاموزند؛ بنابراین ، بـا توجـه بـه اینکـه پیـاژه و کلبرگ دریافته اند تا حدود سن ١٢ سالگی، کودکان هنـوز درحـالتوسـعه مهـارتهـای شناختی موردنیاز برای تفکر اخلاقی هستند، به نظر میرسد اواسط دوران مدرسه زمـان مناسبی برای چنین آموزشهایی باشد.