چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک بر کاهش علائم اختلال وسواس فکری ـ عملی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون بود و با حجم نمونه 12 نفر که در 3 گروه به شیوه تصادفی جایگزین شدند، صورت گرفت. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه 30 سوالی مادزلی بود. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون گرفته شد، سپس آنها به 3 گروه نوروفیدبک، نوروبیوفیدبک (که درمان ترکیبی دریافت کردند) و گروه دارودرمانی تقسیم شدند. گروههای نوروفیدبک و درمان ترکیبی به مدت 10 هفته، 30 جلسه درمان دریافت کردند (گروه دارودرمانی تنها دارو مصرف نمودند). سپس پسآزمون از همه گروهها گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که درمان اختلال وسواس با با نوروفیدبک، درمقایسه با روش دارودرمانی، منجر به کاهش معنادار(P>0/01)در علائم وسواس فکری-عملی می شود.همچنین،انجام نوروبیوفیدبک منجر به کاهش معنادار(P>0/004)در علائم اختلال وسواس می گردد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه امکان کارایی روش نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک را در درمان اختلال وسواس فکری عملی نشان - می دهد. به طور کلی، میتوان ادعا کرد که نوروفیدبک و درمان ترکیبی نوروبیوفیدبک راهبردهای درمانی جدید، بدون عارضه و غیرتهاجمی برای درمان اختلال وسواس فکری عملی محسوب می شوند.
Introduction: The main objective of this study was the assessment of neurofeedback and neuro-biofeedback training’s efficacy in decreasing Obsessive Compulsive Disorder’s symptoms.
Method: This study was a quasi-experimental one with pre-test and post-test plan. The sample included 12 OCD patients who were randomly selected. The research instrument was Madzly Inventory. First the subjects had pre-test and then، they were randomly placed in three groups: Two experimental groups who had Neurofeedback or Neuro-biofeedback training، and one control group who only received medicine. The experimental groups had 30 treatment sessions for 10 weeks. In order to analyze the data، the covariance multivariate analysis was used.
Findings: The results showed significant changes in symptoms’ reduction of OCD in neurofeedback training group in comparison to the control group (p