چکیده:
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر آموزش خود تعلیمی کلامی بر کارکردهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بود. روش: بدین منظور 40 کودک مبتلا به این اختلال، از بین مراجعین مراکز
روان شناختی شهر سنندج به صورت هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 41 جلسه آموزش خود تعلیمی دریافت کرد، درحالیکه گروه کنترل در
لیست انتظار قرار گرفت. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه علائم مرضی کودک(CSI-4 )،آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین(WCST)،آزمون رنگ واژه استروپ نسخه ویکتوریا، آزمون فراخنای حرف رقم – -
روی هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: ن تایج تحلیل کوواریانس نشان داد که خود تعلیمی کلامی بر بهبود بازداری (زمان واکنش و خطا)، حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی تاثیر معناداری (p<0/001 ) داشته است.در زمینه تغییر آمایه نتایج نشان داد که فقط در تعداد خطاهای درجاماندگی بهبود معنادار حاصل شده است(p>0/001)،ولی این روش تاثیری بر افزایش تعداد طبقات در آزمون ویسکانسین نداشته است. نتیجه- گیری: نتایج حاکی از آن هستند که آموزش خود تعلیمی کلامی به شکل مناسبی برای بهبود کارکردهای شناختی این کودکان تاثیرگذار است و به عنوان یک رویکرد درمانی، کارکرد توجه، حافظه و بازداری را در کودکان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بهبود میبخشد.
Introduction: The purpose of this study was to examine the effectiveness of verbal self-instruction on cognitive functioning (inhibition، working memory، and set shifting) of ADHD children.
Method: To this end، 40 children with ADHD were selected purposefully from among the clients of Sanandaj Psychological Clinics and were randomly categorized in experiment and control groups. The experimental group received 12 sessions of training in self-instruction، but the control group was kept in waiting-list. Child Symptom Inventory (CSI-4)، Wisconsin Card Sorting Test (WCST)، Victoria Stroop Color-Word test، and Letter-Number Span test were administered before and after the intervention in both control and experimental groups.
Findings: Analysis of Covariance showed that self-instruction had significant effect on inhibition (reaction time and error interference of Stroop test) and working memory (Letter-Number Span test) of Children with ADHD (p