چکیده:
پیوند بین ورزش و رسانه به عنوان یک رابطة فرهنگی و تجاری برای هر دو صنعت نیازمند مدیریت مناسب است . از بین رسانه های جمعی تلویزیون به واسطة پخش زنده و امکان مشاهدة تصاویر، تاثیر بیشتری در پیوند رسانه و ورزش داشته است . خط مشی تلویزیون با توجه به انحصاری بودن این رسانه در ایران و نقش محوری آن در فعال کردن زندگی عامة مردم ، نیازمند تحقیق و بررسی در مورد راه هایی است که بتوان از طریق آن ، تلویزیون را در خدمت سطوح پایة ورزش (با حفظ جذابیت ها) قرار داد. این امر از اهمیت توجه به سطوح بالا (ورزش حرفه ای و ورزش قهرمانی ) نمی کاهد. این پژوهش با در نظر گرفتن نقش فعال مخاطب ورزشی به ارتباط ورزش در زندگی روزمرة مخاطبان با برنامه های ورزشی تلویزیون می پردازد. رویکرد پژوهش تحلیلی و ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه با مخاطبان برنامه های ورزشی است . در تحلیل داده ها تفکیک جنسیت در نظر گرفته شده و نقش تلویزیون در زندگی ورزشی زنان و مردان به تفصیل بیان شده است . براساس نتایج پژوهش شرایط موجود تلویزیون نقش چندانی در تعریف و شکل دادن به زندگی افراد در بعد مشارکت و فعالیت بدنی ندارد، اما احتمالا روی آوردن مخاطبان در شکل دهی و زمان بندی برنامه های ورزشی تلویزیون و پخش موجود نقش دارد.
The link between sport and media as a cultural and commercial relationship requires proper management for both industries. Because of live broadcast and the possibility to view images, TV has a greatest impact on the link between media and sport. Due to the exclusivity of TV in Iran and its central role in active life of the public, it requires an investigation into ways that can place TV at the service of sport participation (with attractions). This does not diminish from the importance of high levels (professional sport and championship sport). Taking into account the active role of sports audience, this study reviewed the relationship between sport in audience's daily life and TV sports programs. This study used an analytical approach and data were collected by interviews with the audiences of sports programs. Gender segregation was considered in data analysis and the role of television in the sporting life of women and men was described in details. Results showed that existing condition of TV played no specific role in defining and shaping the lives of individuals in terms of participation and physical activity, but the audience might play a role in planning and scheduling TV sport programs and existing broadcast.
خلاصه ماشینی:
در نظر گرفتن دو عامل مخاطب و محتوای تلویزیونی برای پاسخ به این پرسش که ارتباط ورزش در زندگی روزمرة مخاطبان (تعریف ، تلقی و عمل ) با برنامه های ورزشی تلویزیون چیست ، مسئله را پیچیده می کند.
براساس پیشینة مرتبط با پژوهش ، در فضای محدود و پیچیدة تلویزیونی به طور کلی دو حیطه برای فعالیت های ورزشی درک شده از تلویزیون قابل تعریف است ؛ ورزش برای تماشا با برنامه ها، ایده ها و تبلیغات سازمان یافته در بیشتر شبکه های ملی و دیگری ورزش برای مشارکت و آموزش بدون برنامه ها، ایده های متنوع و تبلیغات سازماندهی شده به صورت محدود و این به معنای کمرنگ کردن بعد فرهنگی مشارکت در ساعات پرمخاطب است .
نتایج پژوهش ها 2 نشان می دهد که برخلاف اولویت های تولید، تأمین و پخش در گروه های برنامه ساز ورزشی سیما، اولویت تلویزیون در عمل ، پرداختن به ورزش های رسانه ای ، اختلاف ها و حواشی مرتبط با رشته های محدود و پرطرفدار برای جلب توجه مخاطب در ساعات پربیننده است (٣،٩،١١).
برنامه های تلویزیونی را در شرایط موجود شکل داده است ؟ پیشنهاد این پژوهش برای پاسخ به این پرسش ، ایجاد تقابل بین روی آوردن به تلویزیون به منظور بهره گیری از برنامه های ورزشی (در قالب های مختلف )، با رویکرد ورزشی و تمرینی برخاسته از تعریف ورزش در زندگی روزمرة مخاطبان است .
این عبارات مصاحبه شوندة شمارة ٢١ زن تحصیل کرده در رشتة علوم ورزشی جلب توجه می کند: " بعید می دانم زنان به عنوان مخاطب جدی مطرح باشند، زیرا محیط ورزش در تلویزیون و دنیای واقعی مردانه است ، در بحث های ورزشی محیط کار، کسی نظر مرا جویا نمی شود.