چکیده:
با توجه به اهمیت کارآفرینی در شکوفایی و توسعه کشور، درک فرایند مطلوب وقوع آن در هر حوزه و رشته صنعت ضروری به نظر میرسد. در این میان ، پژوهشگران تحقیق حاضر صنایع غذایی کشور را مد نظر قرار داده اند که بسیاری از ویژگیهای خاص از جمله بازار مصرف وسیع داخلی را دارد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل فرایندی کارآفرینی در صنایع غذایی کشورمان است . این پژوهش از نظر هدف از نوع تحقیقات نظری و کاربردی است . روش تحقیق برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی و پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کیفی است که راهبرد آن مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد است و با مدنظر قراردادن افراد مطلع در حوزة کارآفرینی در صنایع غذایی به عنوان جامعه آماری ، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، سیزده نفر را به عنوان خبرگان تحقیق انتخاب کرده است . سپس با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته داده ها گردآوری و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی داده ها تحلیل شده اند. در مدل فرایندی تجویزی این پژوهش ، پدیدة اصلی تشخیص فرصت مناسب به منظور دستیابی و توسعه بازار و بهره برداری از آن است که ناشی از عوامل فردی ، شخصیتی و شغلی است . اگر کارآفرین در شرایط زمینه ای و محیطی مناسب قرار گیرد، میتواند راهبردها یا گام های ویژه و متنوعی را به منظور شناسایی و بهره برداری از فرصت در پیش گیرد که موجب پیامدهای متنوعی در دو سطح خرد و کلان میشود.
خلاصه ماشینی:
در مدل فرایندی تجویزی این پژوهش ، پدیدة اصلی تشخیص فرصت مناسب به منظور دستیابی و توسعۀ بازار و بهره برداری از آن است که ناشی از عوامل فردی ، شخصیتی و شغلی است .
درادامه ، پس از بررسی ادبیات جاری در حوزة فرایند و مدل های فرایندی کارآفرینی ، محیط صنایع غذایی با رویکردی اکتشافی بررسی شده است تا به پرسش پژوهش در زمینۀ چگونگی مدل فرایندی مناسب و مؤلفه های مقبول در محیط صنعت مورد بحث پاسخی مناسب داده شود.
مؤلفه ها و عناصر اصلی فرایند کارآفرینی یک بازار فرصت ، سازمان کسب وکار، منابع و ویژگیهای کارآفرین (Zheng & Scase, 2013) ایجاد و استفاده از شبکه های اجتماعی ، مفهوم فرصت ، امور و فرایندهای شناختی کارآفرینان (٢٠١٢ ,Hindle &Moroz ) موفق و بررسی عوامل محیطی و زمینه ای محدودکننده یا تسهیل کننده .
دانش کسب وکار محصول ، ایجاد مهارت های انسانی ، توسعۀ بینش یا چشم انداز (Raymond, 2003) براساس جدول ١، بسیاری از پژوهش ها علاوه بر مؤلفه های گام های فرایند، به عوامل زمینه ای و محیطی در فرایند نیز به عنوان عناصر اساسی توجه داشته اند، زیرا مدل های فرایندی به کسانی وابسته اند که آن را به کار میبرند (لشگربلوکی و همکاران ، ١٣٩١: ١٤١).
در این پژوهش سعی شد با الهام از نظریۀ داده بنیاد و با مراجعه به خبرگان حوزة کارآفرینی و با توجه به فضای کسب وکار در کشور، فرایند کارآفرینی در صنایع غذایی استخراج شود.