چکیده:
ارزیابی و رتبهبندی صحیح فروشگاهها همواره بهعنوان سنجش عملکرد خردهفروشیها، بهویژه فروشگاههای زنجیرهای مطرح بوده است، با استفاده از نتایج آن مدیران به راحتی میتوانند به سنجش عملکرد دست یابند و تصمیمات مهمی مانند بسط و گسترش فروشگاهها، اولویتبندی و محکزدن، ارتقا و بهبود کارائی کارکنان و... را اتخاذ کنند و درصدد شناسائی و رفع اشکالات برآیند.
برای دستیابی به این امر، در این مقاله که برگرفته از تحقیقی است، ابتدا با انجام مطالعات کتابخانهای و میدانی، معیارها و عوامل کیفی و کمی در ارزیابی عملکرد مدیریت فروشگاههای زنجیرهای شهروند را شناسائی نموده و سپس با استفاده از ابزارهائی چون مصاحبه، پرسشنامه و برگزاری جلسات آزاد این عوامل غربال شده و عوامل موثر بهطور عامل مشخص و با در نظر گرفتن سه معیار اصلی (عملکرد مالی، رضایت مشتریان، رضایت کارکنان) ابتدا وزن معیارها و زیرمعیارها با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، یا روش AHP بهدست آمده و در مرحله نهائی نیز با استفاده از روش راهحل ایدهآل TOPSIS، رتبهبندی فروشگاهها انجام گرفته است.در این باره از معیارهای اقتصاد نوین نظیر آموزش،خلاقیت و نوآوری به عنوان بخشی از معیارهای ارزیابی فروشگاه های زنجیره ای شهروند استفاده شده است.در بین فروشگاه های مورد بررسی که تعداد آنها هشت فروشگاه بوده است،فروشگاه آزادگان و فروشگاه بهاران،به ترتیب،حائز رتبه اول و آخر شده اند
خلاصه ماشینی:
برای دستیابی به این امر، در این مقالـه کـه برگرفتـه از تحقیقـی اسـت ، ابتـدا بـا انجـام مطالعـات کتابخانه ای و میدانی ، معیارها و عوامل کیفی و کمی در ارزیابی عملکرد مدیریت فروشگاه های زنجیـره ای شهروند را شناسایی نموده و سپس با استفاده از ابزارهایی چون مصاحبه ، پرسشنامه و برگـزاری جلـسات آزاد این عوامل غربال شده و عوامل مؤثر به طور عام مشخص و با در نظر گرفتن سه معیار اصلی (عملکرد مالی ، رضایت مشتریان ، رضایت کارکنان ) ابتدا وزن معیارها و زیرمعیارهـا بـا اسـتفاده از تحلیـل سلـسله مراتبی یا روش ١ AHP به دست آمده و در مرحله نهایی نیز با استفاده از روش راه حل ایده آل ٢ TOPSIS، رتبه بندی فروشگاه ها انجام گرفته است .
با توجه به اینکه روش تحلیل سلسله مراتبی ، عوامل کیفی را در کنار عوامـل کمـی در نظـر می گیرد، در این مقاله ، از این روش برای تعیین وزن های متغیرها برای رتبـه بنـدی و بـه مفهـوم دیگر ارزیابی سنجش عملکرد مجموعه فروشگاه های زنجیره ای شهروند اسـتفاده شـده اسـت .
مطالعه محمد حسین پورکاظمی (١٣٨٤) در این تحقیق با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها، به بررسی عملکرد پـنج بانـک تجـاری مختلف کشور یعنی ، بانک های ملی ، تجارت ، ملت ، صادرات و سپه و رتبه بندی آنها پرداخته شده است .
فروشگاه بهاران نیز در سال ۱۳۸۳ نتوانسته اسـت رضـایت مـشتریان و کارکنـان را کسب کند که این باعث شده دارای عملکرد خوبی هم نباشد، در نتیجـه در بـین فروشـگاه هـای مورد بررسی ، رتبه آخر را به خود اختصاص داده است .