چکیده:
ساختارگرایی بر مشاهده و بازشناسی پدیده هایی دلالت دارد که دارای روندی تکاملی بوده و از اجزا و شاخصههای مختلف
شکل یافته اند. این مقالهء روند تکامل و سازههای مفهومی حسابداری مدیریت را تجزیه و تحلیل میکند و به خواننده تصویری
جامع از چیستی ماهوی حسابداری مدیریت عرضه میدارد. آنچه که در این مقاله بیان شده»ء برخاسته از دیدگاه کل گرایی و
تفکر سیستمی است. آنچنان که هر سازه مفهومی از لحاظ معناگرایی و بنیان نظری حسابداری مدیریت تشریح میشود و در
کنار آن بستر تاریخی تحولات این علم نیز مورد بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق استفاده شده در این مقاله مرور مطالعات
پیشین و کنکاش ادبیات موضوع است. به نحوی که مفاهیم مرتبط با حسابداری مدیریت به نحو بسندهای پوشش داده شود و
اجزای پیرامونی هر مفهوم به درستی تشریح شود. به منظور دستیابی به آهداف پژوهشی, این مقاله ابتدا در مقدمه خود به شرح
و تعریف مفهوم حسابداری مدیریت میپردازد. سپس بنیان نظری استراتژیک حسابداری مدیریت مطرح میشود. پس از آن
تفاوت حسابداری مدیریت و حسابداری مالیء و نیز فلسفه. کارکردها و اهداف حسابداری مدیریت مورد بررسی قرار میگیرد. در
نهایت مفهوم هزینه یابی بهای تمام شده به عنوان قلب حسابداری مدیریت مورد کنکاش و تفسیر قرار میگیرد. در پایان نیز
نتیجه گیری از مباحث مطرح شده آرائه خواهد شد
Structuralism implies observation and recognition of phenomena with evolutionary process that have been
formed by various components ad properties. This paper analyzes evolution process and conceptual components
of management accounting to provide the readers with a comprehensive picture of quiddity of management
accounting. The mentioned points in this paper are originated from holism and systematic thinking; in this
regard, each conceptual component is described in terms of the meaning and theoretical literature of
management accounting besides studying historical trend of transformations in this science. The applied
methodology in this research is overview of previous studies and theoretical literature in this context so that the
relevant concepts to management accounting as well as details of each concept are well explained. To achieve
research goals, this paper has defined the concept of management accounting in introduction then it has
explained strategic theoretical base of management accounting. At the next section, the difference between
management accounting and financial accounting as well as the philosophy behind the functions and goals of
management accounting are examined. Ultimately, the concept of costing is analyzed as the heart of
management accounting. The last section consists of conclusion of all examined subjects.
خلاصه ماشینی:
واژه هاي کليدي: حسابداري مديريت ، هزينه يابي بهاي تمام شده ، تفکر سيستمي ١- مقدمه حسابداري مديريت ، يک سيستم اندازه گيري براي گردآوري اطلاعات مالي و عملياتي است که فعاليت مديريتي و رفتارهاي انگيزه اي را هدايت ميکند و ارزشهاي فرهنگي را که براي به دست آوردن هدفهاي استراتژيک سازمان لازم است خلق و حمايت ميکند (رحمان و راملي ١، ٢٠١٦).
اين سه عنصر يک مثلث استراتژيک را 1 Rahman & Ramli 2 Apostolides 3 Nuhu 4 Institute of Management Accounting 5 Flamholtz تشکيل ميدهند.
هدف اصلي حسابداري مالي، آماده سازي گزارش هاي مالي است که اطلاعاتي در مورد عملکرد شرکت به اشخاص خارجي مانند سرمايه گذاران ، مديران و مقامات مالياتي ارائه ميکند (رحمان و راملي، ٢٠١٦).
٤-٢- روش هزينه يابي هدف : فرايند مديريت استراتژيک هزينه به منظور کاهش مجموع هزينه ها در مراحل طراحي و برنامه ريزي محصول است و شامل شش گام اساسي به شرح زير ميباشد: شناسايي نيازهاي مشتريان و تعيين خصوصيات کالاي مورد نظر.
٤-٦- سيستم مديريت بهاي تمام شده : در اين قسمت بر روي فعاليت هاي عمده واحد انتفاعي تاکيد ميشود که در توليد و ارائه محصولات و خدمات نقش دارند و فعاليت ها بدون ارزش افزوده حذف يا کاهش داده ميشوند.
12 Activity Based Costing (ABC) 13 Lean 14 Huntzinger 15 Modarress & Ansari ٥- شناخت ساختارگرايانه و کارکردي نقش حسابداري مديريت در سازمانها ساختارگرايي بر اين تأکيد دارد که پديده اي که در مرکز مطالعه است ، چه ساختارها، کارکردها و شاخه ها و زيرشاخه هايي دارد.