چکیده:
در بین مسائل موجود در فعالیت شیلات و آبزی پروری ، بحث بازار و بازاریابی دارای اهمیت ویژه ای است . با وجودیکه توسعه و گسترش فعالیت های شیلاتی در کشور علیرغم مشکلات موجود آهنگ رو به جلویی دارد با این وجود ارزیابی ها نشان می دهد که حتی تولید فعلی آبزیان پرورشی و دریایی به نحو مطلوبی به بازار مصرف راه نمی یابند. هدف از پژوهش حاظر بررسی مسائل بازاریابی شیلات و آبزیان مجتمع شیلات شهدای گمنام شهرستان قصر شیرین می باشد. اطلاعات مورد نیاز این تحقیق ، از طریق بررسی ها و مطالعات کتابخانه ای ، و همچنین انجام تحقیقات میدانی جمع آوری شده است . با بررسی های به عمل آمده و انجام تحقیقات میدانی در منطقه مورد مطالعه در حال حاضر در بیشتر شهرستان های استان کرمانشاه و علی الخصوص شهرستان قصرشیرین بازارهای محلی در کنار بازارها و میادین میوه و تره بار جهت عرضه انواع آبزیان دایر گردیده است . همچنین بر اساس آمار اداره کل شیلات استان کرمانشاه در سال ١٣٩٢ در مجموع ٢٥٠٠ تن انواع محصولات شیلاتی از طریق استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است . در سال ١٣٩٢، ٢٣٤٨ تن انواع ماهیان گرمابی (فیتوفاگ ، بیگ هد(سرگنده )، کپور و آمور) در مجتمع شیلات شهدای گمنام قصرشیرین تولید شده است که ارزشی در حدود ٢٠ میلیارد تومان داشته است .
خلاصه ماشینی:
"به عبارت بهتر بازاریابی محصولات آبزی بررسی کلیه عملیات و خدمات مربوط به پرورش آبزیان در فاصله تصمیم گیری برای تولید تا مصرف و از محل بهره برداری تا رسیدن به دست مصرف کننده و انجام فعالیت های لازم برای نگهداری بهبود کیفیتی و جلوگیری از اتلاف آن می باشد.
٧- نتیجه گیری ٧-١ وضعیت تولید آبزیان در منطقه مورد مطالعه جامعه آماری مورد مطالعه یعنی مجتمع شیلات شهدای گمنام شهرستان قصر شیرین بزرگترین طرح شیلات تولید ماهیان گرم آبی در بین استان های غیر ساحلی کشور می باشد که در استان کرمانشاه و در غرب کشور واقع شده است .
این استان در زمینه تولید ماهیان گرمابی در کشور رتبه پنجم را دارد و در بین استان های غیر ساحلی نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است در حال حاضر ٩٩ درصد مزارع پرورش ماهی شامل استخرهای فاز یک و بخشی از فاز دو شیلات شهدای گمنام قصرشیرین آبگیری شده و عملکرد محصول آبزیان این شهرستان سه تن در هکتار می باشد.
همچنین بر اساس آمار اداره کل شیلات استان کرمانشاه در سال ١٣٩٢ در مجموع ٢٥٠٠ تن انواع محصولات شیلاتی از طریق استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شده است که نشان دهنده ظرفیت مناسب صادراتی برای این دسته از محصولات می باشد، که خود بستر مناسب جهت توسعه بازار آبزیان و محصولات فرآوری شده از آنها، همچنین توجه به امر بازاریابی آبزیان در استان و منطقه مورد مطالعه می باشد."