چکیده:
مولفههای درونی سازمان یکی از منابع مهم و ضروری برای موفقیت سازمان در نظر گرفته میشوند. نیروی انتظامی سازمانی است که به خاطر نوع فعالیت خود بر جامعه تاثیر زیادی میگذارد؛ از این رو بررسی عوامل سازمانی این نهاد بسیار مهم است و در اثربخشی این سازمان تاثیر زیادی دارد. هدف این پژوهش تاثیر عوامل سازمانی بر اثربخشی سازمانی با در نظر گرفتن نقش مدیریت دانش است. در این پژوهش متغیرهای مشارکت کارکنان، کار گروهی و ساختار سازمانی به عنوان مهمترین مولفههای سازمانی در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس روش پژوهش توصیقی _ همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان کلانتریهای شهرهای اسلامشهر، ورامین و قرچک بوده است که از بین آنها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 240 نفر انتخاب شدند. به منظور سنجش اثربخشی این پژوهش ازپرسشنامه فریدمن و یاربراق (1985: 67-68)، پرسشنامه ایوانسویچ و ماتیسون (1989) برای سنجش مشارکت کارمندان، پرسشنامه رابینز (1995: 235) برای سنجش کار گروهی، پرسشنامه شرمربون (1994)، برای سنجش ساختار سازمانی و از پرسشنامه گلد، مالهوترا و سگارس (2001) برای سنجش مدیریت دانش استفاده شده است. پایایی متغیرها با آلفای کرونباخ و روایی محتوایی و سازه آن به ترتیب با استفاده از نظر اساتید متخصص و تحلیل عامل تاییدی سنجیده شده است. دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد سنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که مولفههای سازمانی در بین کارکنان تاثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش داشته است. مدیریت دانش نیز بین مولفههای سازمانی و اثربخشی نقش میانجی بازی میکند.
خلاصه ماشینی:
"افراد در تمامی سطوح احساس مشارکت در فرایندهای تصمیم گیری که بر کار آنها تأثیرگذار است و ارتباط مستقیم با اهداف سازمان دارد را تجربه 1- Allaire & Firsirotu 2- Hatch 3- Martin 4- Ott 5- Carl & Denison 6- Becker 7- Likert میکنند (کاتزنباخ ١، ١٩٩٣: ١١٢، اسپریتزر٢، ١٩٩٥: ١٤٤٤).
1- Katzenbach 2- Spreitzer 3- Vroom 4- Jago 5- Amah, E.
1- Daft 2- Lee 3- Darr et al 4- Epple et al 5- McEvily & Chakravarthy 6- Tiwana 7- Keen 8- Edvinsson and Malone 9 - Jen-Te Yang 10 - Hui-Ling Tung مدیریت دانش نه تنها بر اثربخشی مقدم است ، بلکه به عنوان یک میانجی بین عوامل سازمانی و اثربخشی میباشد(ژنگ و همکاران، ٢٠١٠: ٧٧٠).
طبق تحقیقات گوه (٢٠٠٢: ٢٩) محیط کاری سازمان باید از اعضای گروه که با هم همکاری میکنند تشکیل شود؛ بنابراین ایجاد و پرورش محیطی که تسهیم دانش در آن صورت میگیرد 1- Nonaka 2 - Srivastava 3- Ahiauzu 4 - Chee-Yang Fong et all 5 - Lim & and Klein 6-Gogh برای سازمان ها ضروری است (زاراگا و بوناچ ١، ٢٠٠٣: ٩٥).
در مقابل هرچه ساختار سازمان مکانیکیتر باشد، به دلیل وجود کانالهای رسمی ارتباط و هم چنین تعریف دقیق وظایف کارکنان امکان خلق دانش جدید و نوآوری از سوی کارکنان کمتر فراهم میشود؛ بنابراین نتایج مهمی که از این مقاله حاصل میشود این است که آموزش و توسعه کارکنان به همراه مشارکت کارکنان در امور سازمانی و ایجاد گروههای کاری از طریق ایجاد یک نظام مدیریت دانش موفق که در راستای فرهنگ سازمان باشد منجر به افزایش دانش سازمانی میشود که رابطه معناداری با اثربخشی سازمانی و توسعه محصولات جدید و نوآورانه دارد."