چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به روش پیمایشی انجام شده است. اصلیترین نظریههایی که قادر به تبیین تئوریک مسئله این تحقیق بود نظریه کاشت و نظریـه سبک زندگی بوردیـو است. از ترکیب دو نظریه پیر بوردیو و نظریه کاشت گربنر به رابطه بین سبک زنـدگی و مصـرف رسانهای توجه شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال تحصیلی 1394 بوده که از بین آنها 384 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که بین مصرف رسانهای و سبک زندگی رابطه وجود دارد. همچنین بین میزان مصرف رسانههای دیجیتال با مصرف فرهنگی، مصرف مادی، رفتار سیاسی و دینداری همبستگی مستقیم وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نیز نشان داد که بین نوع رسانه و سبک زندگی رابطه معناداری وجود دارد، بهگونهای که تغییرات سبک زندگی در دانشجویانی که غالبا از ماهواره استفاده میکنند بیشتر و در بین دانشجویانی که غالبا از اینترنت استفاده میکنند کمتر است. بهعبارتدیگر مصرف ماهواره بیشترین تغییر را در سبک زندگی دانشجویان ایجاد کرده است.
This study aimed to investigate the relationship between media consumption and lifestyle changes among students of Islamic Azad University, Ardabil. This research is survey method. The population of this research were all students of Islamic Azad University of Ardebil to the number 13000 of which 384 were selected by Cochran. The results showed that the Direct correlation between the use of digital media and life style. consumption, political and religious behavior There is a direct correlation and negative correlation with deviant behavior. there is no significant relationship between deviant behavior and management body. Satellite direct correlation between consumption and lifestyle and cultural consumption, material consumption, deviant behavior, political behavior and management body direct correlation between religiosity and a significant inverse correlation. The results of analysis of variance showed a significant relationship between media type and lifestyle. So that lifestyle changes in students who are more often using satellite and the students who use the Internet are less often. The result is that in a semi-interactive relationship style new media are able to enter the daily lives of your audience Because, lifestyle behaviors in daily life that every person is different from others.
خلاصه ماشینی:
فتحی و مختار پور (١٣٩٣) در تحقیقی تحت عنوان «بررسی نقش و تأثیر رسانه های نوین تصویری در تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه :دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران )» نشان دادند که استفاده از رسانه های نوین تصویری به شکل گیری سبک زندگی ویژه ای می انجامد و در هر یک از جنبه های مختلف سبک زندگی، نظام ارزشی و جهان بینی متفاوتی را ایجاد می کند که منجر به کنش های گوناگونی از جانب افراد می شود و باعث می شود تا افراد در حوزه های مختلف زندگی خود ازجمله اوقات فراغت و شیوه گذران آن ، نگرش به ازدواج (شیوه همسرگزینی ) رفتارهای دینی و مدگرایی از الگوهای متفاوتی پیروی کنند.
رسانه چاپی مصرف فرهنگی رسانه دیجیتال رفتار انحرافی سبک زندگی مصرف رسانه ای رفتار سیاسی رسانه الکترونیکی مدیریت بدن رسانه خارجی دینداری شکل ١- مدل مفهومی تحقیق (جعفری و فتحی، ١٣٩٤) فرضیه های تحقیق ١- بین میزان مصرف رسانه های چاپی با تغییر سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل رابطه معنادار وجود دارد.
٢- بین میزان مصرف رسانه های الکترونیک با تغییر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل رابطه معنادار وجود دارد.
٣- بین میزان مصرف رسانه های دیجیتال با تغییر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل رابطه معنادار وجود دارد.
٤- بین میزان مصرف رسانه های خارجی با تغییر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل رابطه معنادار وجود دارد.
نتایج این تحقیق نشان داد که بین مصرف رسانه های الکترونیکی و تغییر سبک زندگی همبستگی مستقیم وجود دارد.