چکیده:
ﺑﺎوﺟﻮد ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎت، ﺑﺮﺧﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﭘﺬﯾﺮش ﭼﻨﯿﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎﯾﯽ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﺎﻣﻞ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﺳﭙﺮده اﻧﺪ و ﯾﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی درﺑﺎره ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﭘﺬﯾﺮﺷﯽ ﻣﺮﺑﻮط و اﻗﺪام ﺑﻪ ﭘﯿﺎده ﺳﺎزی آن ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. دﻟﯿﻞ اﯾﻦ اﻣﺮ ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ ﺑﺮاﺑﺮ رﻗﺒﺎی ﺧﻮد ﯾﺎ ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﺷﺎن در ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﻓﺮﺻﺘﻬﺎی ﻧﺎﺷﯽ از اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎی اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎ، ﮐﻔﺎﯾﺘﺸﺎن ﺑﺮای ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر، اﻣﮑﺎن ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از ﻣﺰاﯾﺎی آن و ﺗﻼش در ﺟﻬﺖ ﮐﺴﺐ ذﻫﻨﯿﺘﯽ ﻧﻮ از ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ را درک ﮐﺮد. در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل، درک ﻧﺤﻮه ارﺗﺒﺎط دﻗﯿﻖ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻧﯿﺰ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﺗﺪاوم ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻣﻨﯿﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎﯾﯽ، ﺑﺴﯿﺎر ارزﺷﻤﻨﺪ اﺳﺖ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد و ﺑﻬﺮه وری ﺳﺎزﻣﺎن، ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺟﺪﯾﺪی در اﯾﻦ ﺣﻮزه اراﺋﻪ دﻫﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻘﻖ ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ از روش ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺪا از ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪی ﻫﺎی ﺳﺨﺖ اﻓﺰاری ﺧﻮد ﻫﻤﭽﻮن؛ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎ و اﺑﺰارﻫﺎی ﻻزم، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻫﻢ ﻫﺴﺖ. اﯾﻦ ﻧﺮم اﻓﺰار ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻄﻮری ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ را ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﻧﺎﻣﯿﺪ. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻃﻼﻋﺎت، ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻣﮑﺎﻧﯿﺰه ای ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ در داﺧﻞ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ و ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎم ﮐﺎﻧﺎل ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت آن ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺖ ﻣﻬﯿﺎ ﮐﺮدن اﻃﻼﻋﺎت ﻻزم ﺑﺮای ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺪﯾﺮان ﺟﻬﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی و ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺳﺎزی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺘﻔﺎوت و ﻣﺘﻌﺪدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ از ﻃﺮﯾﻖ آن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑ ﺳﺮﻋﺖ و ﺑﺎ دﻗﺖ ﻻزم ﺑﺎ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺳﺎزی ﺧﻮد در راﺳﺘﺎی رﻓﻊ ﻣﺸﮑﻼت و ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن، ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد و ارﺗﻘﺎء ﺑﻬﺮه وری ﺳﺎزﻣﺎن ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ.
Considering the dramatic development of information technology, some organizations have completely
forgotten the need to adopt such technologies or move to decide on the admission process and act to implement
it at a very low rate. This is due to the inability of managers to use this technology in front of their competitors
or their inability to exploit the opportunities resulting from these technologies. To solve the problem, it should
be understood the capabilities of these technologies, their adequacy for business, the possibility of exploiting the
benefits of it and trying to achieve a new management mindset. At the same time, understanding of how detailed
relation of new technologies and information systems, as well as how to ensure business continuity with regard
to the security of such technology is very valuable. The purpose of this article is to offer a new conceptual
model in this area by reviewing some conceptual models on how the impact of information technology on
performance and efficiency of the organization. In order to achieve the aim of the research, library method was
used. Conceptual model suggests that information technology apart from its hardware requirements such as the
infrastructure and tools required need software as well. The software is raised as information systems in an
organization so that it can be called one of the most important information systems as information management
system. Management information systems are generally mechanized information systems that are commonly
used within organizations and include all the channels of information and communications of organization in
order to provide the necessary information for different levels of management. Managers to make decisions and
decision-making need numerous and different sources of information to through it are able to take step quickly
and accurately with their decision-making in order to solve problems and achieve goals, improve performance
and enhance the efficiency of the organization.
خلاصه ماشینی:
فناوری اطلاعات می تواند به افزایش بهره وری فردی و سازمانی از طریق ایجاد و توسعه قابلیت های جدید در منابع انسانی کمک کند؛ استفاده از فن آوری اطلاعات در جنبه های توسعه حرفه ای و مهارت کارکنان ، افزایش مهارت های ادراکی، افزایش مهارت های تصمیم گیری، شکل گیری تفکر استاندارد گرا و تقویت کنترل خود منجر به تقویت منابع انسانی سازمان می شود، تقویت قدرت مردم از شناسایی و درک مسائل سازمانی، به حداقل رساندن زمان لازم برای تصمیم گیری، ایجاد گرایش به مفروضات تصمیم گیری عقلانی، بهبود مهارت های تصمیم گیری از طریق بازخورد سریع ، گسترش قدرت کاربرد اطلاعات در افراد، افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات ، کاهش خطای انسانی در پردازش شبکه از طریق داده های سازمان دهی شده .
- روشن ، کیوانی، پودینه و فتحی (١٣٩١)، پژوهشی با عنوان "بررسی بهبود تصمیم گیری مدیران با استفاده از اتوماسیون اداری (مطالعه موردی: استانداری آذربایجان غربی)" انجام دادند.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه که ٤٧ نفر از مدیران مورد بررسی این پژوهش پاسخ داده بودند، نشان داد که سیستم اتوماسیون اداری بر افزایش دقت ، صحت ، بهنگام سازی و اقتصادی بودن تصمیم گیری، تأثیر مثبت دارد و هیچ شواهدی مبنی بر رد فرضیه های چهارگانه وجود ندارد.
- پیروی و همکاران (١٣٩٢)، پژوهشی با عنوان "ارتباط بین مهارت های رایانه ای و میزان بکارگیری سیستم های اطلاعات مدیریت در فرایند تصمیم گیری مدیران شهرداری" انجام دادند.
سیستم اطلاعات مدیریت ؛ که اساسا مرتبط است به تبدیل داده ها از منابع داخلی به اطلاعاتی که کارکرد آن برقراری ارتباط بین مدیران در همه سطوح میباشد و از این رو به آن ها در جهت تصمیم گیری مؤثر و به موقع کمک میکند.