چکیده:
اهمیت و ارزش والای چگونگی آموزش تاریخ، به طور خاص برای دانشجویان، موجب شده بحث درباره چگونگی آموزش تاریخ همواره جایگاه ارزشمندی در میان اهالی فن داشته باشد. به همین سبب نیز چگونگی آموزش باعث تولید متن های فراوانی، عمدتا در اروپا و آمریکا شده است. آلن بوث، استاد بازنشسته دانشگاه ناتینگهام، یکی از کسانی است که بخش عمده پژوهش های خود را به این مبحث اختصاص داده است. کتاب آموزش تاریخ در دانشگاه: ارتقای سطح یادگیری و فهم، که در سال 2003 در انگلستان به چاپ رسیده، یکی از آثار اوست. اهمیت موضوع و تسلط بوث درباره چیستی «فهم» و آموزش تاریخ در دبیرستان ها و دانشگا ه ها باعث م یشود خواننده با اثری منسجم و در عین حال کاربردی مواجه شود. آموزش تاریخ، کتابی است که در محیط آکادمیک انگلستان تحریر شده، اما با توجه به سنت دیرپای آموزش تاریخ در انگلستان و نیازمندی جامعه دانشگاهی ایران به کاربست روش های جدید در آموزش این رشته، امید است مطالعه این اثر، که نقد آن موضوع این مقاله است، راهگشا باشد.
خلاصه ماشینی:
"اهمیـت «فهـم » تاریـخ و ارتقـای آن ، مسـئلۀ موردنظـر بـوث در ایـن اثـر بوده اسـت ؛ امــا کلیــد «فهــم » تاریــخ به راســتی چیســت ؟ آیــا اساســا «فهــم » در تاریــخ ممکــن اســت ؟ آیــا آمــوزش تاریــخ امــری مبتنــی بــر «فهــم » اســت یــا مبتنــی بــر پیشــرفت دانشـجویان تاریـخ در دریافـت اطلاعـات و جزئیـات ؟ تفضیـل و تحلیـل وقایـع تاریخـی چــه نقشــی در ارتقــای «فهــم » در تاریــخ دارد؟ از نظــر راقــم ایــن سـطور، پاســخ گویی بــه چنیــن ســؤالاتی را بــوث به طــور قطــع در نظــر داشته اســت ، زیــرا در سراســر اثــر (ص ٢٢،١٦،١٤،١٣ و بسـیاری صفحـات دیگـر) و حتـی عنـوان فرعـی کتـاب ، ارتقـای ســطح یادگیــری و فهــم ، کلمــۀ «فهــم » قابــل مشاهده اســت .
یکـی از مهم تریــن برجســتگی های ایــن کتــاب ـ فارغــاز ـ انســجام مفاهیــم و پاســخ گویی بـه سـؤالات ذهنـی طرح شـده توسـط نویسـندهـ عـدم یکسـونگری بـوث اسـت ، بدیـن معنــا کــه در بســیاری از ســخنرانی ها، مقاله هــا و مصاحبه هــا کــه توســط اســتادان رشــتۀ تاریــخ دربــارٔە آمــوزش تاریــخ برگــزار می شــود، اســتادان عمدتــا بــه ارائــۀ نقطه نظـرات خـود از جایـگاه «اسـتادی » می پردازنـد و مخاطبـان کـه به طـور عمـده از خیـل دانشـجویان تاریـخ هسـتند و بـا مسـائلی ماننـد عـدم «فهـم » تاریـخ ، عـدم درک مطالــب طرح شــده توســط اســتاد و حتــی تشــکیک در ســودمندی یــا ناســودمندی تاریــخ هســتند، نقــش خــود را در چگونگــی آمــوزش تاریــخ درک نمی کننــد، البتــه گاهـی دانشـجویان بـا شـنیدن مباحثـی کـه آمـوزگاران طـرح می کننـد بـه ایـن نتیجه می رســند کــه خودشــان فاقــد اســتعدادی بــرای درک و فهــم هســتند!"