چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎی زﻧﺠﯿﺮ ه ای درﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮر، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﺎرآﻣﺪ اﯾﻦ ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎ از اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و از ﻃﺮﻓﯽ ﻓﺸﺎر های ﮐﺎری و اﺳﺘﺮس ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ ﮐﻪ در ﺑﯿﻦ ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎی زﻧﺠﯿﺮه ای وﺟﻮد دارد، ﻧﻘﺶ اﻫﻤﯿﺖ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﺋﯽ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮان را ﺑﯿﺶ از ﭘﯿﺶ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﻫﺪف از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﯾﺎﻓﺘﻦ راﻫﮑﺎر اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﺋﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎی زﻧﺠﯿﺮه ای از ﻃﺮﯾﻖ ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺳﻮال اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎی زﻧﺠﯿﺮه ای ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد؟ ﻓﺮﺿﯿﻪ اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺑﯿﻦ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﺷﻐﻠﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار و ﻣﺜﺒﺘﯽ وﺟﻮد دارد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎی زﻧﺠﯿﺮه ای رﻓﺎه ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 96 ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 40 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد 36 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﯾﺮان ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺟﺪول ﮐﻮﮐﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤ ﭘﮋوﻫﺶ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﻧﺪ. اﺑﺰار اﺻﻠﯽ ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﺑﺮای ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ
ﯿﺠﺎﻧﯽ از ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﮔﻠﻤﻦ (2001) و ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی ﺷﻐﻠﯽ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻓﺮﺿﯿﺎت ﻣﯽ
ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از آزﻣﻮن "آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ" اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺿﺮﯾﺐ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮای ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ 0.87 و ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ 0،89 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﭘﺲ از ﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎمه ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎ و آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار "SPSS"و PLS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﯿﺠﺎﻧﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮان ﻓﺮوﺷﮕﺎﻫﻬﺎی زﻧﺠﯿﺮه ای راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار و ﻣﺜﺒﺘﯽ وﺟﻮد دارد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ
از ﻣﻮارد ﻣﻬﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎﯾﺪ آن را ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار دﻫﺪ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺧﻮد ﺑﺮای ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﯿﺎز دارد، اﻫﻤﯿﺖ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻧﻤﺎﯾﺎن ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻫﻤﺎن ﻃﻮر ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ آن اﺷﺎره ﺷﺪ، ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد را ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻟﺬا آﻣﻮزش ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد آن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮان و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﺳﺎزﻣﺎن داشته باشد.
Given the development of chain stores at the national level, efficient management of these stores is of great
importance. On the other hand, the work pressures of the sales managers, due to the competitive environment
that exists between chain stores highlighted the role and importance of emotional intelligence in increasing the
efficiency and occupational skills of managers. The aim of this study is to find a way to increase the efficiency at
managers of chain store by promoting occupational skills through emotional intelligence. The main question of
the research is whether emotional intelligence impacts the skills of chain store managers. The main hypothesis of
the research is that, is there a significant correlation of emotional intelligence with the improvement of
occupational skills at managers of chain stores. The statistical population consisted of 40 store managers. The
statistical sample was 36 directors elected in accordance with the Cochran sample 2016. The main tool for
collecting data is a questionnaire. Accordingly, the variables were measured using Golman emotional
intelligence, questionnaire (2001) and to measure the improvement of occupational skills questionnaire is based
on assumptions. To determine the reliability of this questionnaire, the Cronbach Alpha test was used. The
coefficient for the Emotional Intelligence Questionnaire was 0.87 and 0.73 for improving occupational skills. On
the other hand, after collecting data and information by a questionnaire, SPSS",PLS software was used to
examine the relationship between variables and the hypothesis testing. The results of this study showed that there
is a significant relationship between emotional intelligence and the improvement of occupational skills at
managers of chain store. Therefore, emotional intelligence is one of the important factors that any organization
needs to account for. Especially, when the organization needs to assess its human strengths for change, the
importance of this issue becomes more apparent. The results confirm that emotional intelligence impacts
performance. Learning to improve it can have a positive impact on the occupational skills of managers and
consequently, on the organization.
خلاصه ماشینی:
نتایج این تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی و بهبود مهارت های شغلی مدیران فروشگاههای زنجیره ای رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد؛ بنابراین هوش هیجانی یکی از موارد مهمی است که هر سازمان باید آن را مورد سنجش قرار دهد، به خصوص هنگامی که سازمان به ارزیابی نقاط قوت و ضعف نیروی انسانی خود برای تغییر نیاز دارد، اهمیت این موضوع نمایان تر می شود.
لذا با توجه به نوع وظائف محوله در مدیران فروشگاههای زنجیره ای که عمده آنها در ارتباطات وروابط بین آنها با مشتریان ، سازمان ها و در مجموع طیف وسیعی از روابط انسانی متنوع خلاصه می شود کنترل و هدایت صحیح هیجانات و مدیریت احساسات نقش مهمی میتواند در غنی سازی مهارت های شغلی ایفاء کند در این تحقیق به لحاظ مشکلات عدیده ایی که در سازمانهای فروش در ارتباط با عدم کنترل و مدیریت صحیح هیجانات (درون و برون سازمان ) وجود دارد بررسی میزان تاثیر هوش هیجانی و بهبود مهارت های شغلی وکارایی بیش از پیش احساس می شود هوش هیجانی: هوش هیجانی که از مفهوم "هوش اجتماعی" استخراج شده است اولین بار در سال ١٩٢٠ توسط ثورندیک مطرح گردید.
The aim of this study is to find a way to increase the efficiency at managers of chain store by promoting occupational skills through emotional intelligence.
The main question of the research is whether emotional intelligence impacts the skills of chain store managers.
The main hypothesis of the research is that, is there a significant correlation of emotional intelligence with the improvement of occupational skills at managers of chain stores.
The results of this study showed that there is a significant relationship between emotional intelligence and the improvement of occupational skills at managers of chain store.
Keywords: Emotional Intelligence, occupational Skills, Improvement, Chain Stores, Refah of Tehran