چکیده:
سازمان متشکل از اجتماعی از انسان ها است. طبیعی است در جایی که رابطه وجود دارد، تعارض هم به وجود خواهد آمد. پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه بین سبک های مدیریت تعارض با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی با نقش تعدیل گر ویژگی های شخصیتی در دفاتر پلیس 10+ بوده و 112 نفر از کارکنان استان مازندران از طریق نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. سبک های مدیریت تعارض توسط پرسشنامه استاندارد داریا و پرز (2015)، کارایی و اثربخشی نیروی انسانی پرسشنامه تیلور و برنت (2013) و ویژگی های شخصیتی، به وسیله پرسشنامه رامستد و جان (2005) اندازه گیری شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش به وسیله روایی صوری، روایی واگرا، روایی همگرا، ضریب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی اندازه گیری شد. اطلاعات حاصل با استفاده از نرم افزار Spssو Smart – PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین سبک های مدیریت تعارض با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از فرضیه های فرعی نشان می دهد که بین ویژگی های شخصیتی با اثربخشی نیروی انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ ولی ویژگی های شخصیتی با کارایی نیروی انسانی رابطه مثبت و معناداری ندارد. هم چنین، یافته های حاصل از متغیر تعدیل گر نشان می دهد که خصوصیات شخصیتی نقش تعدیل گر را در رابطه بین سبک های مدیریت تعارض با کارایی نیروی انسانی ایفا می کند؛ ولی خصوصیات شخصیتی نقش تعدیل گر را در رابطه بین سبک های مدیریت تعارض با اثربخشی نیروی انسانی ایفا نمی کند. نتیجه پژوهش نشان می دهد که بررسی سبک های مدیریت تعارض با توجه به خصوصیات شخصیتی افراد موجب بهبود کارایی نیروی انسانی می شود.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه بین سبک های مدیریت تعارض با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی با نقش تعدیل گر ویژگیهای شخصیتی در دفاتر پلیس ١٠+ بوده و ١١٢ نفر از کارکنان استان مازندران از طریق نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه پـژوهش انتخـاب شـدند.
جدول ١١: ضرایب مسیر، آماره ی t-value (متغیر تعدیل گر) فرضیه ضریب مسیر آماره نتیجه آزمون ویژگیهای شخصیتی به عنوان متغیر تعدیل گر بر رابطه سبک های مدیریت تعارض واثربخشی نیروی انسانی اثری معناداری دارد.
از این رو، بررسی سبک های مدیریت تعارض رشد و بهبود وضعیت موجود سـهم به سزایی در رشد کارایی و اثربخشی نیروی انسانی خواهد داشت که هدف از پژوهش نیز همین موضوع بود و همان گونه که گفته شد، دفاتر پلیس ١٠+ به عنـوان یکـی از مراکز پیشرو در ارائه خدمات به ارباب رجوع و این دفاتر طی سالیان گذشته همگام با سیاست های کلان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران حرکت نموده و بـه عنـوان دفاتری که مهم ترین مزیـت آن برخـوردار بـودن از کارکنـانی اسـت کـه سـرعت در خدمت به ارباب رجوع ، دقت در ارائه خدمات و درست کاری را سـرلوحه برنامـه هـای خود قرار داده اند.
پیشنهادها با توجه به نتایج به دست آمده و وجود رابطه مثبت بین سبک های مدیریت تعارض با کارایی و اثربخشی نیروی انسانی با نقش تعدیل گر ویژگیهـای شخصـیتی پیشـنهاد میشود سازمان موارد زیر را در جهت بهبود کارایی و اثربخشی نیـروی انسـانی و بـه تبع آن ، بهره وری کارکنان را پیاده سازی کند."