چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، اولویتبندی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر صحهگذاری ورزشکاران مشهور بر محصولات ورزشی از دیدگاه مشتریان فروشگاههای ورزشی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ مشتریان زن و مرد فروشگاههای ورزشی شهر شیراز که قصد خرید پوشاک ورزشی مجید () را داشتند (که توسط علی کریمی صحهگذاری شده بود) تشکیل دادند؛ بنابراین، با توجه به نامعینبودن حجم جامعه، حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعیین گردید (185=N). نتایج نشان میدهد که در بین تمامی مؤلفههای صحهگذاری، مؤلفۀ شخصیت دوستداشتنی ورزشکار دارای بیشترین اهمیت میباشد و پس از آن مؤلفههای صداقت حرفهای، منبع جذابیت، تیپ شخصیتی و توان ستارهبودن دارای کمترین اهمیت هستند؛ لذا، شناسایی عواملی که بتوانند با صحهگذاری و تأییدکردن محصولات از طریق ورزشکاران بر مشتریان تأثیر بگذارند، برای ورزشکاران و مدیران سازمانهای صنعتی ضروری میباشد تا آنها بتوانند از این طریق و بهمنظور جذب مشتری بیشتر جهت فروش محصولات خود، سرمایهگذاری کرده و تمرکز مناسبی بر این عوامل داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که در بین تمامی مؤلفه های صحه گذاری، مؤلفۀ شخصیت دوست داشتنی ورزشکار دارای بیشترین اهمیت میباشد و پس از آن مؤلفه های صداقت حرفه ای، منبع جذابیت ، تیپ شخصیتی و توان ستاره بودن دارای کمترین اهمیت هستند؛ لذا، شناسایی عواملی که بتوانند با صحه گذاری و تأییدکردن محصولات از طریق ورزشکاران بر مشتریان تأثیر بگذارند، برای ورزشکاران و مدیران سازمان های صنعتی ضروری میباشد تا آن ها بتوانند از این طریق و به منظور جذب مشتری بیشتر جهت فروش محصولات خود، سرمایه گذاری کرده و تمرکز مناسبی بر این عوامل داشته باشند.
ابزار گردآوری داده ها جهت اولویت بندی عوامل مؤثر بر صحه گذاری ورزشکاران بر محصولات ورزشی از دیدگاه مشتریان ، پرسش نامۀ صحه گذاری بر این استین و ژانگ (٢٠٠٥) بود که دارای ٣٧ سؤال در پنج مؤلفۀ توان ستاره بودن ورزشکار١ (نه سؤال )، منبع جذابیت ورزشکار٢ (هفت سؤال )، صداقت حرفه ای ورزشکار٣ (شش سؤال )، شخصیت دوست داشتنی ورزشکار٤ (نه سؤال ) و تیپ شخصیتی ورزشکار٥ (شش سؤال ) بود که نحوة نمره گذاری این ابزار براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت بدین شکل بود که در یک پیوستار از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم قرار داشت که به ترتیب نمره های یک ، دو، سه ، چهار و پنج را به خود اختصاص داده بودند.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 6(4): 242.