چکیده:
کاربینی و کارآموزی از جمله دروسی می باشند که دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در طول دوران تحصیل خود ملزم به گذراندن آن ها میباشند. نتایج پژوهش ها نشان داده است که کاربینی و کارآموزی سرمایه و ثروت بالقوهای هستند که با ایفای صحیح آن ها کارآفرینی و اشتغال می توانند به فعلیت برسند و بهره وری ملی افزایش یابد؛ و از سویی در پژوهشها ابزار مناسبی برای سنجش و کاربینی، کارآموزی، اشتغال و کارآفرینی وجود ندارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های کاربینی، کارآموزی، اشتغال و کارآفرینی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان و صاحبنظران در زمینه کارآفرینی و دروس کارآموزی و کاربینی می باشد. در نمونه گیری پژوهش حاصل تعداد افراد نمونه با معیار اشباع نظری تعیین گردیدند. با انجام مصاحبه از متخصصان و صاحبنظران پس از مصاحبه از 20 نفر از متخصصان اشباع حاصل گردید، اما جهت اطمینان بیشتر مصاحبه ها تا 30 نفر ادامه پیدا کرد. در این پژوهش نمونه گیری به شیوه نظری بوده و ابزار مورد استفاده در مصاحبه اکتشافی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه نظریه پرداری داده بنیاد استفاده شد و داده ها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گرفت و در نهایت ابعاد و مولفه های هرکدام از متغیرهای پژوهش شناسایی شد.
Internship and apprenticeships are among courses that students of applied academic institutions are required to
attend during their period of study. Research results have shown that internship and apprenticeships are potential
assets and wealth and with their proper functioning, entrepreneurship and employment can be activated and
national productivity increases. And on the one hand, there is not a good tool f in the researches or measuring
internship, apprenticeship, employment and entrepreneurship. Therefore, the present study aims to identify
dimensions and components of internship, apprenticeship, employment and entrepreneurship. The statistical
population consisted of all experts in internship and apprenticeship courses. In the research sampling, the sample
size was determined by theoretical saturation criterion. saturation was obtained After interviewing experts with
20 subjects, but for more reliability, the number of interview increased to 30 subjects. In this research, sampling
is theoretical and is a tool used in exploratory interviews. In order to analyze the data, the method of data transfer
theory was used and data were collected at three levels of open, pivotal and selective coding. Finally, the
dimensions and components of each of the research variables were identified.
خلاصه ماشینی:
شناسایی ابعاد و مولفه های کاربینی، کارآموزی، کارآفرینی و اشتغال بر اساس نظریه داده بنیاد حسین مرادی 1*، عبدالحمید دلشاد2 1 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی مرکز بندرلنگه، ایران 2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی مرکز بندرلنگه، ایران چکیده کاربینی و کارآموزی از جمله دروسی می باشند که دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در طول دوران تحصیل خود ملزم به گذراندن آن ها میباشند.
دروس کاربینی و کارآموزی، از یک سو با توجه به بهره مندی از مبانی نظری و استفاده از روش های پذیرفته شده آموزشهای کلاسیک، راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف جدا کرده و این توانایی را در دانشجویان فراهم می کنند تا بتوانند خود را برای مواجهه با تغییرات تکنولوژیکی آماده و هماهنگ نمایند.
میتوان نظریه داده بنیاد را یک روش تحقیق کیفی که مجموعه منظمی از رویه ها را برای توسعه یک نظریه بنیادین برخاسته از استقراء در مورد یک پدیده به کار میگیرد تعریف نمود (استراوس و کوربن<FootNote No="171" Text="Strauss and Corbin"/>، 1990).
در واقع در این مرحله است که محقق بر اساس داده های خود به نظریه میرسد.
Identifying the Dimensions and Components of Internship, Apprenticeships, Entrepreneurship and Employment Based On the Grounded Theory Moradi, Hossein *1, Abdolhamid Delshad2 1.
And on the one hand, there is not a good tool f in the researches or measuring internship, apprenticeship, employment and entrepreneurship.
Keywords: Applied University of Bandar Lengeh, Internship, Apprenticeship, Entrepreneurship and Employment, Grounded Theory