چکیده:
مقدمه: هدف اساسی مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر و آموزش یکپارچه شایستگی های هیجانی بر بهزیستی اجتماعی، هیجانی و روانشناختی است. روش: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پسآزمون و مرحله پیگیری است. جامعه آماری دربرگیرنده دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور رضوانشهر است و نمونه پژوهش شامل51 فرد مبتلا به اضافه وزن است که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جای گرفتند (17نفر در هر گروه). داده ها با استفاده از پرسشنامه بهزیستی ذهنی جمع آوری گردید. مداخله مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر طی14 جلسه و آموزش یکپارچه شایستگی های هیجانی در 12 جلسه اجرا شد، در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت ننمود. یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش مداخله در ارتقاء بهزیستی و مولفه های آن تاثیرگذار بودند و گروه کنترل تغییر خاصی در مراحل ارزیابی نشان نداد. با این حال، تاثیر مداخله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر بر بهزیستی اجتماعی، روانشناختی و کلی بیشتر از مداخله دیگر بود. در کل، آموزش یکپارچه شایستگی های هیجانی اثربخشی بیشتری بر بهزیستی هیجانی داشته است. نتیجه گیری: به کارگیری این مداخله ها، میتواند برای ارتقاء بهزیستی افراد مبتلا به اضافه وزن موثر باشد.
Aim: The purpose of this study was to compare the effectiveness of positive psychology intervention and integrative training of emotional competencies on social, emotional and psychological well-being. Method: This study was a semi-experimental study with a pre-test, post-test, and follow-up design. The sample of the study included female students at Payame Noor University in Rezvanshahr. The participants were 51 persons who had overweight and were randomly divided into two experimental and one control groups (17 persons in each group). The data were collected through the Well-being Inventory. The positive psychology intervention was conducted during 14 sessions and integrative training of emotional competencies was conducted during 12 sessions in the experimental groups, while the control group did not receive any treatment.. Results: The results showed that both interventions had a positive effect on the improvement of well-being and its componenets and no change occurred in the control group during the process of assessment. However, the positive psychology intervention was more effective than the other intervention on social, psychological, and global well-being. The integrative training of emotional competencies was more effective on emotional well- being. Conclusion: These interventions might be effective for enhancing the well-being in overweight persons.