چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رهبری فرهنگی در مدیران مدارس منطقه لاران صورت است.
رهبری تحول آفرین یکی از پارادایمهای رهبری در روانشناسی سازمانی است که مورد تحقیق گسترده ای قرار گرفته است.
رهبری تحول آفرین، رضایت زیردستان و اعتماد آنان به رهبری و به علاوه تعهد عاطفی آنان را افزایش میدهد. رهبرانی که
رفتارهای تحول آفرین را از خود نشان میدهند مجموعه ای از نتایج مثبت را در سازمان ایجاد میکنند. در این راستا داده های
مورد نیاز برای تحلیل این ادعا به روش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از پرسشنامه رهبری فرهنگی و پرسشنامه رهبری
تحول آفرین با روایی و پایایی ۰/۹۰۱ و از جامعه آماری پژوهش (مدیران مدارس منطقه لاران) جمع آوری گردید. تحلیل
اطلاعات با استفاده از آزمون T مستقل و تحلیل واریانس حاکی از این است که رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و رهبری
فرهنگی معنادار است. بعلاوه تمامی موّلفه های رهبری تحول آفرین با رهبری فرهنگی رابطه معناداری دارند. همچنین تحلیل
رگرسیون چند عاملی بیانگر این است که از میان موّلفه های رهبری تحول آفرینء رفتارهای آرمانی و ملاحظات فردی بیشترین
تاثیر را در رهبری فرهنگی دارند.
The aim of this study was to investigate the relationship between transformational leadership and cultural
leadership of school principals in Laran area. A paradigm of leadership, transformational leadership in
organizational psychology that has been widely researched Transformational leadership, subordinates
satisfaction and their trust in leadership, in addition to enhancing their emotional commitment. Transformational
leaders who exhibit behaviors series of positive results in their organization .In this regard, the data needed for
the analysis of this claim by using descriptive and correlational Inventory of cultural leadership and
transformational leadership questionnaire with reliability and 0.901 and of the statistical sample (Mdyram
schools Laran) were collected .Analyzed using independent t-test and analysis of variance showed that the
relationship between transformational leadership style and cultural leadership is significant .Furthermore, all
components have a significant relationship between transformational leadership and cultural leadership.
Multivariate regression analysis showed that among the components of transformational leadership, leadership
behavior has an effect on cultural ideal and individual considerations.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رهبری فرهنگی در مدیران مدارس منطقه لاران فریبا شاهرخی1، محمدتقی محمودی2، حجت الله مرادی پردنجانی 3 1 دانش آموختهی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، ایران.
چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رهبری فرهنگی در مدیران مدارس منطقه لاران صورت است.
بر این اساس در پژوهش حاضر رابطه بین رهبری تحول آفرین و رهبری فرهنگی در مدیران مدارس منطقه لاران مورد بررسی قرار می گیرد.
خان 2 و همکاران (2009) در پژوهش خود تحت عنوان" رهبری تحول آفرین و نوآوری سازمانی با نقش واسطه ای اندازه سازمان" به این نتایج دست یافتند: اندازه سازمان به طور معنی داری نقش واسطه ای در رابطه بین همه جنبه های رهبری تحول آفرین ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش، مالحظه فردی، کاریزما با نوآوری سازمانی بجز بعد نفوذ آرمانی ایفا میکند.
نتایج نشان داد که رابطه معنی داری بین ابعاد رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان وجود دارد.
از 3 پرسشنامه استفاده بشرح زیر خواهد شد: 1-پرسشنامة اطلاعات فردی2- پرسشنامه رهبری فرهنگی 3- پرسشنامه رهبری تحول آفرین: یافته ها فرضیه اول بین انگیزش الهام بخش و هدایت فرهنگی مدیران مدارس منطقه لاران رابطه معنی داری وجود دارد.
Camps & Rodriguez Aliakbari & Darabi Li فرضیه دوم بین ترغیت ذهنی و برنامه ریزی فرهنگی مدیران مدارس منطقه لاران رابطه معنی داری وجود دارد.
بین مولفه های نفوذ آرمانی و برنامه ریزی فرهنگی در مدیران مدارس منطقه لاران رابطه معنی داری وجود دارد.