چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نقش برنامه درسی پنهان در یادگیری درس زبان انگلیسی از دیدگاه
94 پرداخته است،روش تحقیق از لحاظ - دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر دماوند در سال تحصیلی 93
هدف ،کاربردی و از لحاظ شیوه گرد آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.جامعه آماری
این مطالعه شامل کلیه معلمان زن شهر دماوند به تعداد 120 نفر است که به دلیل کوچک بودن کلیه
افراد در گروه مورد بررسی قرار گرفتند(سرشماری). برای بررسی تاثیر ابعاد برنامه درسی پنهان بر
یادگیری درس زبان انگلیسی از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که 13 بعد برنامه
درسی پنهان (قوانین و مقررات مدرسه و کلاس درس ،شکل ظاهری مدرسه و کلاس درس،روابط بین
دانش آموزان،معلمین با یکدیگر،معلمان و دانش آموزان،معلمان و مدیر ،روش تدریس،روش
ارزشیابی،خصوصیات فردی دانش آموزان ،محتوی کتب درسی،تجهیزات یادگیری)را در مقیاس لیکرت
مورد بررسی قرار می دهد،برای بررسی روایی پرسشنامه از نظر اساتید محترم وصاحبنظر استفاده
شد.پس از اجرای فرم اولیه ابزار برروی 30 نفر از افراد گروه نمونه، از ضریب آلفای کرونباخ برای
0بدست آمد .پس از استخراج داده ها،تجزیه و / محاسبه پایایی پرسشنامه استفاده شد و پایایی آن 86
تحلیل آنها در دو سطح انجام شددربخش امار توصیفی از فراوانی ،درصدفراوانی، و اندازههای گرایش
مرکزی و پراکندگی استفاده شد. پس از بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف
برای بررسی فرضیات استفاده شد. نتایج « تک نمونهای t» و تعیین نرمال بودن آنها ، از (KS) اسمیرنوف
بدست آمده از تحقیق نشان داد: که ابعاد مختلف برنامه درسی پنهان بر یادگیری درس زبان انگلیسی
نقش دارد و رعایت آن باعث پیشرفت یادگیری در درس زبان انگلیسی می شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول : ٥:جدول یافته های استنباطی فرضیه سوم نقش برنامه درسی پنهان دربعد روابط میان فردی دانش آموزان در یادگیری درس زبان انگلیسی (رجوع شود به تصویر صفحه) توجه به نتایج آماری از آنجایی که میزان میانگین بدسـت آمـده (٤/٤٨)ومیـزان Tمحاسـبه شـده (١٠٢٥٨=T)از Tبحرانی در سطح اطمینان ٩٥ درصد بالاتر است ،بنابراین فرضیه پژوهش مورد تائید می باشد که نتایج حاصل از تحقیق با نتایج تحقیق سعیدی رضـوانی (١٣٨٠)کـدیور(١٣٧٥)همخـوانی دارد.
جدول : ٦جدول یافته های استنباطی فرضیه چهارم نقش برنامه درسی پنهان در بعد روابط میان بردی معلمان در یادگیری درس زبان انگلیسی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج آماری از آنجایی که میزان میانگین بدست آمـده (٤/١٢)ومیـزان T محاسـبه شـده (١٢٩٢=T) از Tبحرانی در سطح اطمینان ٩٥ درصد بالاتر است ، بنابر این فرضیه پژوهش مورد تائید می باشدو روابط میان فردی معلمان از ابعاد مهم و تاثیر گذار در یادگیری دانش آمـوزان در درس زبـان انگلیسـی اسـت کـه بـا نتـایج تحقیـق رومانوسـکی (١٩٩٧)، حـاجی (١٣٨٧) ، قریشـی (١٣٩٢)،پـونی و اسچلاپ (١٩٩٦)همخوانی دارد.
برای مثال (قریشی ،١٣٩٢) در پژوهش خویش به این نتیجـه رسـید کـه معلمان زبانی که در سطح بالاتری از مهارتهای میـان فـردی قـرار دارنـد و قادرنـد در مسـائل آمـوزش ، پرورش ، طراحی آموزش ، با سایر معلمان زبان در ارتباط باشند و همچنین قادر به ایجاد روابط انسانی در محیط کلاس درس باشند، می توانند نگرش و انگیزش بیشتری در دانـش آمـوزان بـرای یـادگیری زبـان بوجود آورند فرضیه فرعی پنجم : برنامه درسی پنهان در بعد روابط میان فردی معلمـان و مـدیران در یـادگیری درس زبان انگلیسی دانش آموزان از دیدگاه دبیران نقش دارد."