چکیده:
یک حسابدار به عنوان تهیهکننده اطلاعات مجری افشای اطلاعاتی است که در آن باید بین اطلاعات مربوط و قابل اتکا نوعی مصالحه و بدهبستان را برقرار کند و تمام تلاش یک حسابدار این باید باشد که بتواند گزارشهایی را ارائه دهد که این گزارشات نقش برطرف کننده نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان را دارا باشد. حسابدار برای این که دچار مساله گزینش نادرست در این ویژگیهای کیفی اطلاعات نگردد ضرورت دارد از اولویتهایی که هر یک از استفادهکنندگان به این ویژگیهای قائل هستند، آگاه باشد. دراین پژوهش دو فرضیه مطرح شده است وسپس برای آزمون فرضیهها اطلاعات لازم ازپرسشنامه اعضای نمونه شامل استفاده کنندگان (مدیران سهامداران اعتباردهندگان)وتهیه کنندگان (حسابداران)جمع آوری گردیده است.دراین تحقیق ازآزمون Uمن- ویتنی وفریدمن استفاده گردیده است .نتایج حاصل از تحقیق فوق بیان میداردکه تفاوت بین اهمیت وﻳﮋگی کیفی اطلاعات بین تک تک استفاده کنندگان وتهیه کنندگان درسطح ۹۹% با استفاده از آزمون Uمن - ویتنی تایید گردیده است این نتیجه نقطه شروعی برای بررسی این تفاوتها را به وجود میآورد.تفاوت بین اهمیت ویژگی کیفی اطلاعات درتصمیمگیریهای استفاده کنندگان بااستفاده ازآزمون فریدمن انجام گرفته است ومبنی برتاییداین تفاوت درسطح اطمینان ۹۹% را نشان میدهدوهمچنین با استفاده ازاین آزمون طیفی ازارجحیتهای استفاده کنندگان در وﻳﮋگیهای کیفی اطلاعات بدست آمد که ازنتایج آن میتوان درزمانی که یک تهیه کننده اطلاعات اطلاعاتی رابرای استفاده کننده مورد نظر تهیه میکندیا برسرانتخاب بین دویاچند وﻳﮋگیهای کیفی اطلاعات دردوراهی قراردارد کمک شایانی را نماید
خلاصه ماشینی:
اگر گزارش هایی را که حرفه حسابداری می تواند در جوامع امروزی انتشار دهد را به وسیله ی دایره P نشان دهید (مخفف کلمه ی Profession) و گزارش هایی را که مورد نیاز افراد برون سازمانی است را با دایره ای به نام U(مخفف User) نشان دهید و این افراد را نه تنهابه سهامداران ، به اعتباردهندگان حال و گذشته بلکه آینده هم اختصاص دهید وضعیتی به صورت زیر پیش می آید دایره سومی نیز علاوه بر دو دایره قبلی می باشد که مساحت آن را نیازهای افراد درون سازمانی(معمولا مدیران ) و محدودیت های ایجادی بر حسابداران را تشکیل می دهد (مخفف کلمه Corporate Reporting) (پوریانسب ، امیر، مهرانی، ساسان .
نمودار زیر مقایسه بین دو گروه را در هر یک از عوامل یاد شده به خوبی منعکس می کند: (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٣- مقایسه میزان اهمیت ویژگی کیفی اطلاعات بین سهامداران و تهیه کنندگان اطلاعات با توجه به نتایج بدست آمده در فرضیه های فرعی پژوهش ، فرضیه اصلی تحقیق نیز مورد تایید قرار می گیرد.
به منظور بررسی این فرضیه نیز از آزمون فریدمن استفاده شده که نتایج آن در جدول ٤-١٥ مشاهده میشود: جدول ٦- آزمون فریدمن برای مقایسه اولویت عوامل کیفی اطلاعات بین سهامداران و تهیه کنندگان (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که ملاحظه می شود، مجذور کای (χ٢) محاسبه شده در هر دو مورد با درجه آزادی ٥، در سطح اطمینان ٩٩ درصد( ٠٠١=α) معنی دار است .